2015 – året da kunstmarkedet steg igjen

Auksjoner er en viktig temperaturmåler for kunstinteressen her til lands. Årets auksjoner har gitt tydelige signaler om at kunstmarkedet i Norge livner til, med økt kjøperinteresse – og økende priser.

2008 var et toppår i kunstmarkedet. Frem til 2011 hadde det en liten, men jevn stigning. Deretter har markedet vært «flatt». I år er det norske markedet igjen i bedring – og vi følger dermed en internasjonal trend som startet i 2014. I det internasjonale markedet har det vært en sterk prisoppgang – som toppet seg i vår med salget av et Picasso-maleri hos Christies i New York for 1,4 milliarder kroner.

I Norge så vi tegn til bedring på auksjonene hos så vel Blomqvist som Grev Wedels Plass Auksjoner (GWPA). Det har vært en begynnende prisoppgang i alle epoker av norsk kunst, både eldre kunst (1800- tallet), moderne kunst (1900-1960) og samtidskunsten har fått økt interesse.

Et lite norsk motiv av J.C. Dahl «Fra Leirelv», fra 1839 ble solgt hos Blomqvist for 700 000 kroner, og Christian Krohgs «Et hjørne av mitt atelier», ble solgt samme sted for 900 000 kroner. Dette var det dobbelte av vurderingen.

Perioden rundt år 1900 var rik på god kunst i Norge, med markerte kunstnere som Theodor Kittelsen, Harald Sohlberg og Nikolai Astrup. Og at arbeider på papir også kan få gode priser, så vi i første halvår. På auksjon hos GWPA ble Nikolai Astrups motiv «Fugl på sten» solgt for 1,3 millioner kroner, det dobbelte av vurderingen, og Blomqvist solgte Harald Sohlbergs ikoniske fargelitografi «Vinternatt i fjellene» for 260 000 kroner. Dyreste arbeid solgt på auksjon første halvår (pr. juni 2015) var Ludvig Karstens maleri fra 1916, «Fra Gilleleje» – som ble omsatt for kr 1,5 millioner kroner hos GWPA.

Egen kunstrådgiver

Egen kunstrådgiver: I Formuesforvaltning bidrar Geir D. Hauge med kunstrådgivning overfor kundene.

Innen samtidskunsten har det vært en markert oppgang i prisene på verk av Inger Sitter. Blomqvist omsatte hennes «Rødt bilde» fra 1984 for 280 000 kroner – det dobbelte av vurderingen. Myten om at verdiene stiger når en kunstner dør stemmer stort sett ikke, men for Inger Sitters vedkommende har dette vært tilfelle.

Av yngre samtidskunstnere er det en håndfull som har brutt «hundretusen-kroners-barrieren». De mest kjente og etablerte er Bjarne Melgaard og Sverre Bjertnæs. Men også noen «nye» navn er på vei til å etablere priser over dette nivået på auksjoner. Dette så vi i mai på en veldedighetsauksjon på Kistefosmuseet til inntekt for Voss Foundation.

Der ble et maleri av Fredrik Værslev omsatt for 260 000 kroner, et maleri av Ida Ekblad ble solgt for 220 000 kroner, og et surfebrett av Tiril Hasselknipe ble solgt for 110 000 kroner. På samme auksjon var en av Norges mest anerkjente kunstnere som arbeider med foto, Mikkel McAlinden, representert med fotoet «Canopy, 2005». Dette ble solgt for 220 000 kroner – den høyeste notering noensinne for et fotoarbeid i norsk kunst.

I Formuesforvaltning har vi en kunstrådgiver som bidrar med rådgivning overfor kundene. I tillegg har alle Formuesforvaltnings kunder mulighet til å delta i Formuesforvaltnings kunstklubb. Denne er gratis – og gir tilgang til alle selskapets arrangementer innen kunst. I løpet av et år besøkes også aktuelle museer, kunstnere i sine atelierer, og det gjøres eksklusive besøk i gallerier. Dessuten viser vi egne utstillinger i våre lokaler i Oslo.

Ta gjerne kontakt med vår kunstrådgiver, Geir D. Hauge, for mer informasjon eller påmelding, på epost: kunst@formue.no.