
Siden 2004 har Annika Bjørling startet bedrifter som har oppnådd kraftig omsetningsvekst. Nå deler hun sine beste tips for å lykkes med oppstartsselskaper.
Artikkelen er produsert av DNX – DNs partnerstudio
Hva skal egentlig til for å skape et veksteventyr?
Det vet Annika Bjørling godt. I 2004 startet hun selskapet Cosmetic Trading, som leverte kosmetikk til en rekke ulike kjeder og butikker. Bare fire år senere solgte hun seg ut og startet Elle Basic som blant annet står bak kosmetikkproduktene til influenseren Camilla Pihl. Elle Basic ble en braksuksess og ble kvalifisert som gasellebedrift både i 2014 og 2015.
I 2018, bare ni år etter oppstarten, omsatte selskapet for 87 millioner kroner og hadde et driftsresultat på 24 millioner.
– For meg har det alltid vært viktig å kunne ta egne beslutninger. Det er ikke alltid de er like gode, men da tar jeg også nederlaget selv. Blir man hele tiden presset til ting man ikke har tro på kan det bli ganske demotiverende i lengden, sier Bjørling.
Elsker en god deal
Med suksessen ble også selskapet for stort for Bjørling, og i 2019 solgte hun seg helt ut av Elle Basic. Det er likevel noe med å skape veksteventyr som trigger henne. I høst begynte hun som styreleder, investor og rådgiver for det nyoppstartede selskapet Beauty Rebels, hvor Nina Merete Fredriksen styrer den daglige driften.
Beauty Rebels skaper og selger produkter innen kosmetikk, skjønnhet og velvære til det skandinaviske markedet.
– Nå får jeg drive med det jeg synes er gøy: Forhandle med leverandører og jobbe med design og produktutvikling. Jeg elsker tross alt å få til en god deal.

Nina Merete Fredriksen (til venstre) og Annika Bjørling lanserte i oktober en splitter ny rettetang og en krølltang under merkevaren Nude Beauty sammen med profilen Isabel Raad. Foto: Jan Morten Bjørnsen
Rikere liv
For at Bjørling skal kunne gjøre mer av det hun synes er gøy, nemlig å bidra til at oppstartsbedrifter lykkes, har hun engasjert Formue for å hjelpe henne med å ta hånd om verdiene hun har bygget opp. Formue er et ledende selskap i Norden for uavhengig rådgivning til formuende privatpersoner, familier og stiftelser.
– Jeg elsker nyskapning, har kremmerånd, og er god på å drive forretning. Forvaltning av formuen min kan jeg mye mindre om. Da jeg solgte selskapet gjorde jeg grundige undersøkelser av ulike selskaper som kunne ta hånd om verdiene mine. For meg var det viktig å finne en aktør som føltes riktig, leverer et godt produkt, samtidig som jeg kan få konkurransedyktige betingelser.
Formue har hjulpet Bjørling med å legge en plan for hvordan hun skal bevare og utvikle verdiene. Det har gitt trygghet som gjør at hun og familien kan leve det livet de ønsker og samtidig skape noe nytt.
I appen til Formue, som har vunnet priser for god brukervennlighet, har hun planen lett tilgjengelig. Der kan hun følge utviklingen i porteføljen og se hvor kapitalen er plassert. Investeringsporteføljen er tilpasset Bjørlings risikoprofil og hennes kapitalbehov fremover.
– Jeg liker å ta litt risiko og det gjenspeiles i porteføljen også, ler hun.
Les mer om hva Formue kan hjelpe deg med her

I kontorene til Beauty Rebels i Nydalen i Oslo utvikles det nye produkter. Foto: Jan Morten Bjørnsen
Bygg først – invester etterpå
For Bjørling ligger det i ryggmargen å være uredd og tørre å ta sjanser.
– Men det er viktig å ha god forståelse for hva du holder på med. Du må sette deg selv og din egen lommebok i siste rekke. Bedriften kommer alltid først. På den måten kan du bygge først og investere etterpå, sier Bjørling, og legger til:
– Du bør aldri starte en bedrift for å bli rik. Men starter du en bedrift hvor du driver med det du brenner for, og gjør en del riktig på veien, kan du høste frukter på sikt, sier hun.
– Hver gang har det gått bra for meg til slutt. Det ligger naturlig for meg å være positiv, og jeg tar valg ut ifra et perspektiv om å nå et mål som ligger lenger frem i tid. Selv om jeg alltid har et mål, er det ikke sikkert at jeg vet hvordan veien dit ser ut.
Annika Bjørlings tips til oppstartsselskaper
Ikke brenn broer: Oppfør deg realt, vær rettferdig og respektfull mot alle mennesker rundt deg uansett posisjon
Aldri gi deg: Stå på egne ben og ikke vent på at noen skal fikse noe for deg
Våg å satse: Vær uredd, ha de riktige holdningene og de rette menneskene rundt deg. Det handler om å tørre å plukke opp nye idéer og lytte til de unge menneskene
Sørg for å ha systemer som er rigget for vekst: Det er oftest en fordel å rigge selskapet for vekst fra start. Både når det kommer til lager og IT-systemer
Sett bedriften først og din egen lommebok sist: Det handler om å sette bedriften først og tørre å ta sjanser. Bygg først, invester etterpå
Invester tilbake i bedriften i vekstperioden: Ikke start en bedrift for å bli rik. Da bør du heller gjøre noe annet. Gjør du det riktig, kan du høste godene etter hvert
Allerede i full gang
Beauty Rebels holder til i Nydalen langs Akerselva i Oslo. De har flyttet inn i lyse og luftige kontorer med god takhøyde hvor latteren sitter løst. Det er her nye konsepter skapes.
– Nå jobber vi med flere nye spennende prosjekter som kommer i 2023. Vi lager egne merkevarer og «house brands» for retailkjedene. Vi er en etterspurt partner ettersom vi leverer alle leddene i prosessen med å utvikle produkter og varemerker, sier Bjørling.
– Vårt nyeste konsept, Nude Beauty, fikk en pangstart da vi lanserte det tidligere i oktober. Det er et samarbeid med influenser Isabel Raad. Vi startet med å lansere en helt unik krølltang og rettetang, og fikk over 17.000 nye følgere på Instagram over natten, sier Bjørling.
Å fange opp trender i sosiale medier og kaste seg rundt for å få nye produkter raskt ut i markedet, er noe Beauty Rebels er særdeles god på.
– Motivasjonsflasken, som hjelper folk til å drikke mer vann, er et eksempel på en trend vi fanget opp på TikTok. Vi lagde en egen vri som selges i Skandinavia. Så langt har vi allerede solgt for flere millioner av denne flasken.
En bred karriere
Bjørling har jobbet med kosmetikk, skjønnhet og velvære hele livet. Både med produksjon, som innkjøper for store internasjonale kjeder og kategoriansvarlig i dagligvarebransjen.
Det siste Bjørling gjorde i Elle Basic var å ansette Fredriksen som daglig leder.
– Hun er en av kosmetikkbransjens dyktigste. Da jeg solgte Elle Basic, tok Fredriksen selskapet til nye høyder. På bare to år leverte hun utrolig gode tall. Omsetningen ble doblet til 200 millioner i året, med en bunnlinje på 60 millioner årlig. Det er imponerende og det er ikke mange i kosmetikkmarkedet som får til det, forteller Bjørling.

Denne motivasjonsflasken fanget Beauty Rebels opp som en trend på TikTok. De lagde sin versjon av flasken og fikk den ut i butikkene på bare få måneder. Nå lanseres flasken på Lyko.com i Norge, Sverige, Danmark, Finland, Polen, Østerrike, Tyskland og Nederland. Foto: Jan Morten Bjørnsen
Denne motivasjonsflasken fanget Beauty Rebels opp som en trend på TikTok. De lagde sin versjon av flasken og fikk den ut i butikkene på bare få måneder. Nå lanseres flasken på Lyko.com i Norge, Sverige, Danmark, Finland, Polen, Østerrike, Tyskland og Nederland. Foto: Jan Morten Bjørnsen
«Den mest kompetente i bransjen»
Nå har Bjørling stor tro på at hun sammen med Fredriksen vil skape en ny vekstbedrift.
– Vi har de samme verdiene. Samtidig utfyller vi hverandre godt, men er også forskjellige som mennesker. Hun er kreativ, systematisk og leser markedet som ingen annen. På den andre siden har jeg mine styrker i design, forhandlinger og økonomi. Til sammen har vi et veldig stort kontaktnettverk i bransjen, smiler Bjørling, og legger til:
– Vi har jobbet mye med strukturen i selskapet for å kunne håndtere en kraftig vekst. Men også for å frigjøre tid til å kunne jobbe med kunder, drive med nyskapning og rigge bedriften for vekst.
Opptatt av bærekraft
Både Bjørling og Fredriksen er opptatt av at Beauty Rebel skal ha et lavt miljøavtrykk.
– En fellesnevner for alle merkene vi fører, er at vi utfordrer alle leverandørene våre på hvordan vi kan produsere produkter som er mer bærekraftige og miljøvennlige. Det innebærer alt av ingredienser, forpakninger, bruk av plast og logistikkløsninger, sier Fredriksen.
– I Norge jobber vi blant annet med Grønn Punkt som har mye kompetanse på materialvalg. Internasjonalt er vi medlem av «1% For The Planet» hvor vi donerer en prosent av den totale omsetningen vår til opprydning av forsøpling og plast i havet.
Få oversikt over ditt totale avtrykk med Formues verktøy
Frigjør tid
I denne nye fasen av livet har Bjørling Formue som støttespiller på økonomisk rådgivning. Hun kjenner en trygghet i at Formue kjenner hele situasjonen hennes og dermed kan være gode rådgivere på mange områder.
Ikke bare sørger Formue for at investeringsporteføljen hele tiden er i tråd med planen. De følger også med på endringer innenfor skatt, regnskap, arv og annet som kan ha betydning. I tillegg har hun fått god hjelp med å komme i gang med generasjonsskifte.
– Det å ha rådgivere som kjenner meg og familiens behov gjør det veldig tidsbesparende og oversiktlig. I dette perspektivet er langsiktighet viktig. Det er viktig å kunne bidra til å skape et godt grunnlag for barna mine. De har også fått en innføring i familiens økonomi, og vet allerede mye om hvordan de skal bevare og bygge videre på verdiene vi har skapt i familien, sier hun.

Liv Elin Hjelmeland er Annikas Bjørlings rådgiver i Formue. Hun har hjulpet Bjørling med å legge en plan, og hun følger opp interessene hennes på daglig basis. Foto: Jan Morten Bjørnsen
Tverrfaglig team
Liv Elin Hjelmeland er Bjørlings rådgiver i Formue.
– Bjørling er en inspirerende person med mye skaperkraft. Formues visjon er at kundene skal oppleve et rikere liv og for meg er det meningsfullt at vi bidrar til at Bjørling får muligheten til å bruke tiden på det hun synes er gøy – å skape vekstselskaper i en bransje hun har jobbet i gjennom hele arbeidslivet.
Hjelmeland og hennes kolleger starter alltid med å kartlegge kundenes situasjon og hvilke mål de har med verdiene som er skapt før de anbefaler en investeringsportefølje og gir råd for veien videre.
– Vi ser at mange gründere har en god plan for hvordan de skal utvikle bedriften videre, men mangler en plan for hvordan de skal utvikle eierskapet og verdiene som er skapt. Når de får en solid plan og får hjelp av Formues tverrfaglige team, med eksperter innenfor investeringer, generasjonsskifte, bærekraft, pensjon og skatt skapes det resultater utover avkastningen på porteføljene, avslutter Hjelmeland.