Når formuer vokser, dukker spørsmålene opp. Hva kan man oppnå med verdiene foruten avkastning?. Har jeg kontroll over mitt økonomiske liv?. Møt ekspertene som virkelig forstår hvilke bekymringer de formuende har.
Livet består av små og store spørsmål kan bli en kilde til bekymring. Har jeg trygghet for familien? Betaler jeg riktig skatt? Hva hvis noe uforutsett skjer med meg?
– Uavhengig av hvor store verdier man har er det ofte de samme spørsmålene folk går og grubler på, sier rådgiver Henrik Sørby i Formue. Han jobber ved Formues Oslo-kontor og møter jevnlig privatpersoner og familier som har behov for rådgivning rundt verdiene de eier.
Kapitalforvaltning vs formuesrådgivning: Stor forvirring.
– Mange av dem som møter oss for første gang tror vi er en ren kapitalforvalter. De forventer å få en presentasjon av ulike finansielle produkter og avkastning. Men som uavhengige rådgivere vi har en annen tilnærming. Vi skal gi relevant og god rådgivning som er til det beste for kunden. Derfor må vi bli kjent med historien bak verdiene, dagens situasjon og hva de ønsker å oppnå med verdiene fremover, sier Sørby.
– Man kan ikke lage en skreddersydd investeringsportefølje før man kjenner kunden godt, slår han fast.
Får en aha-opplevelse
Formue har utviklet en metodikk for gjennomføringen av det første møtet som gir et perspektiv på kundenes finansielle situasjon de ofte ikke har hatt fra før. Alt som er viktig i kundens finansielle liv tegnes opp på en tavle for å gi en god oversikt.
– Så vidt jeg kjenner til er det ingen andre som jobber på samme måte. Det er givende å oppleve at mange av de jeg møter for første gang, sitter igjen med en aha-opplevelse. De ser helheten, avdekker hva de har kontroll på og hva de må ta tak i. Mange sier de opplever det som svært befriende å endelig snakke om det har de gått og grublet på, sier Sørby.
Hans erfaring er at kundeopplevelsen ofte blir best hvis flere medlemmer fra familien involveres.
– Dette handler om å legge til rette for en dialog mellom alle involverte familiemedlemmer slik at det skapes en kollektiv historie og en langsiktig plan som tilhører hele familien.
Team med spesialister under samme tak
Det er noen bekymringer som går igjen hos dem Sørby møter. Arv, generasjonsskifter og skatt er temaene som oftest kommer på bordet. Ved behov for juridisk bistand kan kundene få hjelp fra en av Formues advokater. For i Formue er det et team av spesialister under samme tak. Sammen bidrar de til å ivareta alle aspekter rundt kundens finansielle liv, fra investeringer, pensjon, arv og generasjonsskifter, regnskapsføring til bærekraft.
– Arv er mye følelser, og vi opplever at flere savner en gjennomarbeidet plan. Likevel utsettes praten. Jo bedre man kjenner kunden og familiesituasjonen, desto bedre blir løsningen. Vi jobber med hele familien, og det å møte flere generasjoner gir ulike perspektiver på samme utfordringer, sier advokat Mari Kolstad Larsen.
Med mange års erfaring fra skatteetaten er hun en av Formues fremste eksperter på skatt og arv.
– Typisk vil den eldre generasjonen reise spørsmål som «Skal jeg selge selskapet eller vil noen av barna ta over?» eller «Vil verdiene skape uvennskap mellom barna?». Perspektivet fra de yngre er gjerne «Er jeg rett person til å ta over?», «Skal jeg overta familiehytta eller skal den gå til bror eller søster?». «Hva skjer dersom mor eller far plutselig faller fra. Har jeg kontroll på alt de eier?»
Les mer om Formues tjenester her
Ekspertene samarbeider
Det tette samarbeidet mellom rådgiverne og spesialistene gjør at rådgiverne enkelt og raskt kan gi kunden tilgang til den rette ekspertisen.
– Vi kommer tidlig inn i prosessene og gjennomfører hele oppdraget, enten det handler om omstrukturering av et selskap, skattespørsmål eller et generasjonsskifte. Det blir også bedre informasjonsflyt når alle ekspertene er ansatt i samme selskap. Vi samarbeider og diskuterer med hverandre for å komme frem til de beste løsningene. Noen ganger er det viktig å gi de rådene kundene ikke nødvendigvis vil høre, men som de takker oss for i etterkant, sier Kolstad Larsen.
– Passer på alt fra regnskap til kontantstrøm
En annen bekymring mange har er regnskapsføringen i investeringselskapene. Utfordringene spenner fra kontroll på gjeldende lover, regler og frister til usikkerhet ved klassifisering av verdipapirer. Formues regnskapseksperter har full kontroll på disse områdene.
– De siste årene har flere hatt behov for å ta ut kapital fra selskapene for å betale økte skatter, renter og avgifter. Vi ser ikke kun på regnskapet til investeringsselskapet, men også på forholdet mellom aksjonær og selskap. Sammen med kunden planlegger vi løpende uttaksbehov og innløsninger i porteføljen for å sikre en god kontantstrøm. Ikke minst passer vi på at det skrives utbytteprotokoller slik at man unngår ulovlig lån, sier Rebecca Askildsen som er leder for regnskapsførselsteamet i Oslo.
– Et annet tema vi ofte diskuterer med kundene er grensesnittet mellom lønn, styrehonorar og utbytte og hvordan aksjonærene kan innrette seg bedre ved en eventuell omstrukturering på selskapsnivå. Her jobber vi tett med Formues advokater og pensjonseksperter. Vi diskuterer aktuelle problemstillinger, kommende lovendringer og muligheter vi ser som regnskapsførere, forteller hun.
– Da jeg startet i Formue så tenkte jeg herregud så heldige våre kunder er. Tenk å få den tryggheten for hele sitt finansielle liv.
Pensjon angår alle
Tryggheten for å kunne leve et godt liv som eldre er et annet viktig tema som ofte kommer på bordet når Sørby snakker med kundene. I tillegg til egen pensjonssituasjon er mange opptatt av hva som skjer med de etterlatte dersom man skulle falle fra først.
– Jeg opplever at mange ikke er klar over alle alternativene de står overfor, og derfor ikke helt vet hva de skal spørre om eller hvor de skal henvende seg med hvilke spørsmål. Samtidig kan feil valg koste dyrt. Mange blir derfor overrasket når de får presentert hvilke rettigheter og grep de kan gjøre for å påvirke pensjonen og hvor mye de kan tjene på det. Ikke minst hvordan de kan bruke pensjonen som inntektskilde slik at de kan justere uttaksbehovet fra selskapet, sier Alexandra Plahte, som er leder av pensjonsrådgivningsteamet i Formue.
Pensjon angår alle, uansett alder. For hva skjer om du blir langtidssyk, ufør eller noe annet uforutsett skjer?
– Det handler om livsfaseøkonomi. Ansvaret for egen pensjon er i langt større grad overført til den enkelte, og da særlig for den yngre generasjonen. Med økt ansvar følger imidlertid også økt handlingsrom og mulighet til å påvirke egen pensjon, sier Plahte.
For de som eier bedrifter er det viktig å være klar over hvilke ordninger man må ha, hva man kan ha og – ikke minst – man bør ha i selskapet.
– Hva skal til for å beholde og tiltrekke riktig arbeidskraft i bedriften? Mange virksomheter har kostbare pensjons – og personforsikringer som på grunn av nytt regelverk eller endrede arbeids- og familiemønstre ikke lenger treffer som tiltenkt.
Kundene unngår å være bindeleddet
Med alle ekspertene under samme tak behøver ikke kundene å være bindeledd mellom de ulike ekspertene.
– Jeg sitter ikke bare med pensjonsbrillene på. Ved å kjenne hverandres fagområder, bistår vi ikke bare innen vårt eget fagområde,. Vi kobler også enkelt på øvrige spesialister der vi ser det er behov. Det er lav terskel for å ta en telefon til en av de andre spesialistene når vi sitter i møte med kundene, eller be de følge opp i etterkant, sier Plahte.
– Vi som jobber med samme kunde samarbeider og sørger for å komme opp med de beste løsningene. Dette går veldig sømløst. Det er jo nettopp denne systemverdien vi tar oss betalt for og som kundene setter så pris på, avslutter rådgiver Henrik Sørby.
Det er mye å tenke på når du skal forvalte verdier på egenhånd.
Har du oversikt over alt som kan påvirke dine verdier?