–Jeg fikk et språk og trygghet i rollen som eier

Skrevet av Ingun Stray Schmidt

Verdifull erfaring: –  Det er lett å skyve problemer under teppet fordi man ikke har noen å diskutere med. I det rommet møtte jeg mange som står i de samme utfordringene som meg, sier Mathilde Holck, fremtidig eier i treningskjeden 3T og deltaker på Formues Responsible Ownership Program.

Som fremtidige eiere i familiebedrifter med store verdier bærer Linnea Taube og Mathilde Holck på et sterkt engasjement – og et stort ansvar. I Formues utdanningsprogram for eiere fikk de mulighet til å reflektere over egen rolle, utveksle erfaringer med andre i samme situasjon og verktøy til å ta de vanskelige samtalene.

 – Å jobbe i et familieselskap er noe helt spesielt. Det er nært, personlig – og noen ganger ganske komplekst, sier Linnea Taube.

Hennes far, Per Taube, grunnla investeringsselskapet Gelba som har røtter innenfor eiendom.  Linnea, som har to søsken, arbeider i familiebedriften med ansvar for investeringer utenfor den tradisjonelle eiendomsvirksomheten – særlig i unoterte selskaper.

– Det er en spennende og variert rolle hvor jeg får møte mange dyktige entreprenører. Jeg ønsker fortsatt å utvikle meg innenfor investeringer – da det å møte entreprenører og utvikle gode ideer er noe jeg brenner for. Samtidig ser jeg det som en langsiktig reise, der jeg hele tiden lærer mer og vokser inn i rollen.

-Kjent på lite press

Mathilde Holck står i samme situasjon som Linnea. Hun er fremtidig tredje generasjons eier av treningsstudio-kjeden 3T. Fra den spede starten, da hennes morfar startet Tor Thommessens treningsinstitutt i 1985, har hennes mor og far bygget opp en treningskjede som i dag har 700 ansatte og 17 sentre i Trondheimsregionen.

– Det har vært veldig naturlig for meg å gå inn i familiebedriften. Jeg har kjent på lite press. Mine foreldre har vært veldig åpne for at jeg skal finne ut av dette på egen hånd. Begge de to har helt andre bakgrunner selv. Mamma studerte kunsthistorie og mote, mens pappa studerte til å bli pilot – så de er begge eksempler på at man lærer mye av å jobbe med det og være i det, sier hun.

Formue Responsible Ownership Program

  • Programmet er et samarbeid mellom Formue og Center for Entrepreneurship and Ownership (CeFEO) ved Jönköping International Business School
  • Retter seg mot nåværende og fremtidige eiere
  • Deltakerne tilbys et forskningsbasert studieprogram med interaktive workshops der teoretiske konsepter anvendes i praktiske situasjoner
  • Målet er å gi deltakerne en dypere forståelse av de unike dynamikkene, utfordringene og mulighetene knyttet til eierskap i familiebedrifter

Les mer her

 

– Jeg har testet ulike avdelinger for å finne min rolle. I fjor hadde jeg prosjektansvar for etableringen av et nytt senter, og håper å kunne gjøre noe tilsvarende igjen. Jeg synes det er vanskelig å peke på nøyaktig hvilken rolle jeg vil ha i fremtiden.

Likevel er hun klar på hva som er det langsiktige målet.

– Jeg har jo lyst til å ta selskapet videre. Familiens langsiktige mål er å forbedre folkehelsen – det var årsaken til at bestefar startet dette. Som lege mener han trening i mange tilfeller er den beste medisinen. Familieselskapet er livet til mamma, pappa og bestefar – ja, til de fleste i familien. Vi har lyst til å fortsette å gjøre dette på vår måte.

Mathilda Holck. neste genereasjon familiebedrifter

-Jeg har jo lyst til å ta selskapet videre, sier Mathilda Holck.

Ønsker du et bedre alternativ til private banking? Kontakt oss her. 

Et annerledes eierskap

Linnea og Mathildes situasjon er på ingen måte unik.

– Veldig mange fremtidige eiere i familieselskaper synes det er vanskelig å finne sin rolle, sier Helena von der Esch. Hun er initiativtaker bak utdanningsprogrammet Responsible Ownership Program i Formue, en anerkjent ekspert på utvikling av eierskap i familieselskaper og en ettertraktet foredragsholder i Norden og internasjonalt.

–  De kjenner på et stort ansvar, samtidig som de har behov for mer kunnskap og verktøy rundt det å ta over eierskapet, sier hun.

–  Vi så et behov for et forskningsbasert utdanningsprogram som kombinerer teori med praktiske øvelser og erfaringsutveksling.

Samarbeidet med Centre for Family Entrepreneurship and Ownership (CeFEO) ved Jönköping International Business School (JIBS), rangert blant de tre beste forskningsmiljøene i verden innen familiebedrifter, familieentreprenørskap og eierskapsstudier, har vært avgjørende for å sikre den faglige kvaliteten på programmet.

–  Deltakerne undervises av noen av verdens fremste forskere og forelesere innenfor fagfeltet eierskap og familiebedrifter, noe som har vært svært høyt verdsatt, sier von der Esch.

Helena von der Esch, Formues Senior Family Advisor snakker om arv

Helena von der Esch, Formues Senior Family Advisor snakker om arv.

-Ikke lett å snakke om

Linnea meldte seg på Responsible Ownership Program for å få perspektiver på en rolle hun kjente både sterkt eierskap til, men som hun også hadde mange spørsmål rundt.

–For meg var det verdifullt å møte andre i lignende situasjoner og kunne snakke åpent om eierskap, ansvar og forventninger. Særlig viktig synes jeg det er når man en dag skal forvalte noe man ikke har grunnlagt selv.

Noe av det viktigste hun lærte var nettopp hvor avgjørende god kommunikasjon innad i familien er.

– Det høres enkelt ut, men det er kanskje det vanskeligste. Å kunne lytte, være tydelig på hva man selv vil og tørre å snakke om det som føles vanskelig var noe jeg virkelig tok med meg fra programmet.

– Jeg har blitt flinkere til å løfte frem temaer som ellers kunne blitt utsatt. Programmet ga meg både språk og trygghet til å ta initiativ til samtaler i familien -– og til å være mer åpen og nysgjerrig, selv om temaene kan være sensitive, sier hun.

Hun fikk også en bedre forståelse av sin egen situasjon.

– Jeg fikk verktøy til å forstå min rolle bedre – både i dag og på lengre sikt. I tillegg var det utrolig verdifullt å få perspektiver fra andre deltakere og innse at man ikke er alene om de utfordringene man står overfor.

Mathilde har samme erfaring.

–  Vi er en familie der det ikke prates så mye om det som skal skje i fremtiden. Programmet lærte meg å dele mer av mine tanker – det er enklere å ta opp temaer. Jeg tenker mer over viktigheten av å snakke om de vanskelige temaene. Man får begreper og verktøy som gjør det lettere å sette ord på det man står i, sier hun.

–  Det er lett å skyve problemer under teppet fordi man ikke har noen å diskutere med. I det rommet møtte jeg mange som står i de samme utfordringene som meg.

– Må definere og forvalte sin påvirkning

Massimo Baù, førsteamanuensis innenfor Family Business and Ownership og direktør for CeFEO, er faglig ansvarlig for programmet som er spesialtilpasset Formues kunder.

–  Vi startet med å lytte nøye til hva som var behovet. I den prosessen snakket vi med ansatte på tvers av selskapet – ledere, rådgivere og ulike avdelinger, sier han.

–  Deretter brukte vi forskningsfunn fra CeFEO ved Jönköping International Business School for å se på eierskap fra flere vinkler. Dette ga oss et helhetlig perspektiv på hvordan vi kunne utforme et program som kan bidra til at man blir en mer ansvarlig og vellykket eier.

Programmet er konsentrert rundt tre sentrale temaer: langsiktig bærekraftig eierskap, tilpasningsevne og familiens dynamikk.

– Vi mener at ansvarlig eierskap handler om å definere og forvalte sin påvirkning – ikke bare økonomisk, men også emosjonelt og samfunnsmessig. Derfor har vi lagt vekt på både tekniske og personlige ferdigheter i programmet. Kjernen i læringsreisen er å hjelpe eierne med å forstå sitt formål, å være i takt med familiens mål, og å kunne lede virksomheten med en tydelig visjon. Dette gjør vi ved å utforske nøkkelbegreper som eiendomsrett, psykologisk eierskap og eierskapskompetanse, sier Baù.

– Ansvarlig eierskap – viktigere enn noen gang

På spørsmål rundt hva som var det mest verdifulle med programmet trekker begge frem kombinasjonen av teori og praktiske øvelser.

– Du får både faglig kunnskap og anledning til å reflektere over din egen situasjon, sier Linnea.

– I tillegg får du tid til å tenke – virkelig tenke – over hva du vil, hva du trenger, og hvordan du kan vokse inn i eierskapet ditt. Det er en unik mulighet til å få litt avstand til noe som ellers er veldig nært.

– Det som var mest ukomfortabelt er det jeg lærte mest av. Vi gjorde en del praktiske oppgaver der man måtte blottlegge seg litt. Det var ubehagelig, sier Mathilde.

Etter to gjennomførte programmer med rundt 20 deltakere har Baù gjort seg noen refleksjoner rundt Nordens fremtidige eiere.

– Nordiske land har bygget et sterkt globalt omdømme basert på verdier som formål, miljøhensyn og helhetlig livskvalitet. Men dagens verden er i rask endring og preget av usikkerhet – og eierskap påvirkes i høy grad av dette, sier Baù.

–  Vi mener at ansvarlig eierskap er viktigere enn noen gang. Det er selve grunnlaget for å bygge en varig arv. Familieselskaper spiller en avgjørende rolle i samfunnet, og deres ansvar er å være ledestjerner- Nordstjernen – som gjør at den nordiske modellen forblir sterk og konkurransedyktig i fremtiden.

Ønsker du mer informasjon om Repsonsible Ownership Program Les mer her eller ta kontakt med:

Helena von der Esch, Program Manager og Senior Family Advisor, Formue
Telefon: +46 (0)70 330 16 35
E-post: helena.vdesch@formue.se

Finn ut om vi er rett samarbeidspartner for deg!

Ved å klikke deg gjennom spørsmålene nedenfor vil du få et bedre inntrykk av hvordan vi kan hjelpe deg. En av våre medarbeidere vil ta kontakt med deg for en uforpliktende prat etter skjemaet er sendt inn.

Spørsmål 1 av 8.

Spørsmål 2 av 8. Flere valg er mulig

Spørsmål 3 av 8. Flere valg er mulig

Spørsmål 4 av 8. Flere valg er mulig

Spørsmål 5 av 8.

Spørsmål 6 av 8. Flere valg er mulig

Spørsmål 7 av 8.

Spørsmål 8 av 8.





Takk for dine svar! Ved å sende inn skjemaet kommer en av våre medarbeidere til å kontakte deg innen kort tid for en videre samtale.





Ingun Stray Schmidt Head of PR and content i Formue

Ingun har ansvar for innhold og PR i Formue. Hun har redaksjonelt ansvar for alt skriftlig materiell som publiseres på Formues blogg Innsikt, samt rapporter som produseres fra Formues Marketingavdeling. Hun er konsernets pressekontakt.

Kontakt oss