Hvordan påvirker klimaendringene turistindustrien fremover?

Skrevet av Philip Mitchell

Solen går ned over enda en europeisk sommer – og den har vært brennhet! Nok en gang har vi sett rekordhøye temperaturer, skogbranner og algeoppblomstring. Men turistene fortsetter å komme. Hvor mye mer tåler vi av de stadig mer ekstreme forholdene? Hvor lenge vil turistene orke å sitte på en strand i 45 grader, eller kjenne røyklukt mens de nipper til drinken?

Hvordan påvirkes turistindustrien?

Turisme er en gigantisk industri. 45 prosent av det globale turistkonsumet skjer i Europa. Turistindustrien utgjør 10 prosent av EUs BNP – i enkelte land nærmere 20 prosent av BNP. Med tanke på betydningen for økonomien – ikke minst de om lag 12 millioner arbeidsplassene i bransjen – er det ikke overraskende at det finnes et rikt datagrunnlag å analysere.

De siste oppdateringene fra European Travel Commission og reiseoperatører som TUI viser noen kortsiktige endringer i reisemønstrene:

  • Større etterspørsel etter reisemål i Sør-Europa i “skuldersesongene” (mars/april og september/oktober)
  • Sterk etterspørsel etter overnatting i Norden (+35 prosent vekst i Norge fra amerikanske turister i 2. kvartal 2025)
  • Skituristene trekker til høyere alpinanlegg, med snødekke på rundt 75 prosent av langtids­gjennomsnittet, men som har mer skredaktivitet på våre

Ønsker du eller din bedrift rådgivning rundt bærekraft? Kontakt oss her

Hva skjer på lang sikt?

Men hva med de langsiktige trendene? Vitenskapelige studier peker på hva som vil skje med turismen med en global oppvarming på tre (eller til og med fire) grader innen 2100.

Studiene kombinerer klimascenarier med værforholdene som kreves for å tiltrekke seg feriereisende til bestemte destinasjoner, i praksis om det blir for kaldt, for overskyet, for regnfullt eller for vindfullt til at folk kan slappe av og nyte oppholdet.

Rapportene viser at man venter en svak økning i turismen i Europa, men det er store forskjeller mellom land og til og med mellom regioner:

  • Sørlige kystregioner (Spania, Portugal og Hellas) risikerer å miste opptil 10 prosent av sommerturistene i et 4-gradersscenario, selv om dette delvis vil oppveies av økt etterspørsel om våren/høsten.
  • Kystregioner i Norden og Storbritannia forventes å få fem prosent flere turister i sommermånedene, med et mer “attraktivt vær” året rundt.

Undervurderer konsekvensene

Instinktivt virker det som studiene undervurderer konsekvensene for dem som jobber direkte i turistnæringen. Skogbranner kan være ekstremt ødeleggende, og kan avskrekke turister i lang tid fremover. Én dårlig skisesong i et lavtliggende skianlegg er ofte nok til at gjestene velger andre destinasjoner neste gang.

Finansinstitusjoner vil i økende grad være skeptiske til å finansiere eller forsikre nybygg, og kostnadene for tilpasning til nye klimaforhold (brannforebygging eller kunstsnø) kan påvirke lønnsomheten svært negativt.

Med tanke hvor fort i snødekke nå endrer seg i alpene (-9 prosent per tiår) eller de økende havtemperaturer i Middelhavet, er det også mulig at klimascenariene er for konservative når det gjelder fremtidige virkninger. Hittil i år har det brent ned fire ganger så mye skog i EU i forhold til i fjor.

En ytterligere utfordring er alle flyreisene. Luftfarten står for rundt fire prosent av globale utslipp og man er fremover nødt til å bruke mer bærekraftig drivstoff og/eller et utvikle et bedre togtilbud for at veksten i turismen skal være bærekraftig. Selv om turister er villige til å betale høyere flyskatter, vil utslippene deres forsterke de faktorene som gjør feriemålene mindre attraktive.

Konklusjon:

Nøkkelen til hvilken effekt klimaendringene vil ha for Europas økonomi ligger i hvor godt de eksisterende aktørene klarer å tilpasse seg forholdene, og om de fysiske skadene kan begrenses – selv om den globale oppvarmingen blir mer ekstrem. Jeg mistenker at de studiene som hittil er publisert kan være for optimistiske.

Kilder:

  1. https://publications.jrc.ec.europa.eu/repository/bitstream/JRC131508/JRC131508_01.pdf
  2. https://publications.jrc.ec.europa.eu/repository/bitstream/JRC55392/jrc55392.pdf 
  3. https://www.weforum.org/stories/2023/08/temperatures-tourism-climate-impact/
  4. https://www.cisl.cam.ac.uk/system/files/documents/ipcc-ar5-implications-for-tourism-briefing-prin.pdf 

Finn ut om vi er rett samarbeidspartner for deg!

Ved å klikke deg gjennom spørsmålene nedenfor vil du få et bedre inntrykk av hvordan vi kan hjelpe deg. En av våre medarbeidere vil ta kontakt med deg for en uforpliktende prat etter skjemaet er sendt inn.

Spørsmål 1 av 8.

Spørsmål 2 av 8. Flere valg er mulig

Spørsmål 3 av 8. Flere valg er mulig

Spørsmål 4 av 8. Flere valg er mulig

Spørsmål 5 av 8.

Spørsmål 6 av 8. Flere valg er mulig

Spørsmål 7 av 8.

Spørsmål 8 av 8.





Takk for dine svar! Ved å sende inn skjemaet kommer en av våre medarbeidere til å kontakte deg innen kort tid for en videre samtale.





Philip Mitchell Senior Sustainability Advisor

Philip har jobbet i finansbransjen i over 26 år, og med spesielt fokus på bærekraft fra 2019. Han er en del av Formues Nordic Sustainable Ownership Center og gir rådgivning til finansielle kunder rundt netto null-planlegging, regulatorisk rapportering og engasjement.

Kontakt oss