Gausdal-entreprenøren Arve Noreng har så langt realisert hyttedrømmen for rundt 600 norske par og familier. Hans egen drøm er å få mer tid. − Penger betyr mye mindre enn jeg trodde. Når man spenner på seg skiene på morgenen og går innover, så er ikke soloppgangen finere om man har mange millioner kroner på konto, sier Noreng.
Arve Noreng er mannen bak de populære Leve-hyttene. Med store glassflater og minimalistisk design kom Leve-hyttene inn i det norske ferdighyttemarkedet som en frisk fjellbris i 2014. Siden har pilene gått rett til værs.
−I mange år jobbet jeg 15 timers dager og helger. Det er ikke noe å skryte av. I ettertid ser jeg at jeg burde vært mer disiplinert og gått tidligere av hensyn til meg selv og familien. Da hadde firmaet vært mindre, men det hadde vært stort nok. Jeg ble fanget av jaget, sier Noreng.
−Det blir som en bonde som har sådd og så vokser avlingen mer enn forutsatt. Da må man høste. Mitt bidrag har vært å ansette flere folk og øke kapasiteten. Det har jo gått bra, men nå ønsker jeg å frigjøre mer tid. Jeg har ikke noe konkret mål, men det handler i hvert fall ikke om yachter og luksusliv. Jeg er mer glad i hverdager enn fest. I valget mellom luksuscruise eller å dra på en skitur i Femundsmarka så velger jeg skitur og telt.
Tillit til Formue
Noreng er på besøk i Formues lokaler på Lillehammer. For snart ett år siden valgte han Formue som rådgiver. Sammen med de to rådgiverne Morten Nereng og Jarle Næsset har Noreng laget en formuesplan og det er bygget opp en skreddersydd, diversifisert investeringsportefølje. Både formuesplanen og investeringsporteføljen har han enkelt tilgjengelig i Formue-appen.
− Jeg er ikke så interessert i aksjer og verdipapirer og følger ikke med slavisk. Men jeg ser at formuen har vokst etter at jeg ble kunde og jeg har tillit til at Formue håndterer dette på beste måte.
I møtene mellom Noreng og de to, lokale rådgiverne handler det lite om finansprodukter og avkastning. Samtalene handler om hva Noreng ønsker å oppnå med formuen og hva som er mulighetene og utfordringene fremover. Er formuen skattemessige optimalt organisert? Er viktige papirer som testament og fremtidsfullmakt på plass? Hvordan planlegger for neste generasjon? Er det viktig å frigjøre tid til å skape noe nytt? Ved hjelp av eksperter innenfor skatt, jus, regnskap og pensjon gir Nesset og Nereng bred rådgivning rundt hva det innebærer å bevare og utvikle en stor familieformue.
−Noreng er en travel entreprenør med stort engasjement for å skape og utvikle nye prosjekter. I tillegg til forvaltningen av kapitalen gjør vi våre eksperter innenfor jus, skatt, pensjon og regnskap tilgjengelig for Noreng ved behov, slik at han kan frigjøre tid til det han ønsker å bruke tiden på, forteller Morten Nereng.
Sa ikke pang
Noreng lærte tidlig verdien av hardt arbeid. Allerede som 14 åring hadde han sommerjobb i bygge-bransjen. Han var så ung at det måtte søkes om dispensasjon fra arbeidstilsynet. Etter hvert ble det ingeniørutdannelse og i 2006 ble han daglig leder i Tinde Hytter, en av de største ferdighytteprodusentene i Norge.
−Etter fem år begynte jeg å leke med tanken på å starte for meg selv. Jeg så at det var en nisje i markedet for hytter med moderne arkitektur.
Han allierte seg med brødrene Stig og Stein Plukkerud som hadde stor tilgang på tomter i Hafjell. Å ha dyktige folk med på laget er viktig, og de to ble svært viktige kompanjonger for Noreng. I 2013 lanserte de modellene Lys og Lun. Men som Noreng selv uttrykker det: «Det sa liksom ikke helt pang!».
−Ha flaks
Pang sa det da Noreng tilfeldigvis kom i snakk med arkitekt Einar Jarmund på en messe i 2013.
− Man må sørge for at man har flaks. Alle er på rett sted til rett tid en eller annen gang i livet. Men du må vite at du er det. Man må ha sansene åpne og utnytte de mulighetene som kommer forbi.
Møtet mellom Jarmund og Noreng resulterte i hyttemodellen VY som ble suksessfaktoren til Leve hyttene
− Ofte har ingeniøren og arkitekten slitt med å møtes. Men Jarmund og jeg fikk til et veldig bra samarbeid. Vi har en arkitekttegnet hytte som ser bra ut uansett hvor vi bygger den. Vi tenker litt industrielt, omtrent som en møbelprodusent, og har nesten ikke reklamasjoner.
−Vi må utvide
Noreng husker godt den dagen han forstod at Leve Hytter kom til å bli en suksess.
−Det var høsten 2014. Jeg hadde vært på hyttemessen på Hellerudsletta i flere dager og møtt mange kunder som var interessert i hytta. Da jeg kjørte hjemover, gikk kalkulatoren i hodet på meg. Jeg ringte til Stein og sa «Dette blir en suksess. Vi må utvide». Etter det har jeg ikke gjort annet enn å ansette folk og tenkt vekst.
Vant gaselleprisen
Målet var å nå 70 millioner kroner i omsetning i 2017. Men allerede i 2016 passerte omsetningen 120 millioner kroner. I 2017 vant Leve Hytter Dagens Næringslivs Gasellepris for Oppland. Prisen gis til Norges raskest voksende og mest vellykkede bedrifter.
−Det var stort for oss og gav oss mye oppmerksomhet. Men min motivasjon for å starte Leve Hytter har aldri vært å oppnå en formue. Jeg ønsket å etablere et lokalt hyttefirma med markedets kuleste hytter som kunne være en god arbeidsplass. Så langt har vi skapt rundt 90 arbeidsplasser, hvor de som er virkelig dyktige skal få gode muligheter til å utvikle seg. Største flaskehalsen fremover er mangel på flinke håndverkere. Tomter er det nok av.
Solgte firmaet
Den gode utviklingen ble lagt merke til i bransjen og det tok ikke lang tid før det kom et svært attraktivt tilbud til Noreng og hans medeiere. I 2018 ble Leve Hytter solgt til FH Gruppen. Deler av gevinsten ble reinvestert i FH Gruppen, der Noreng nå sitter i ledergruppen.
−Det var et vendepunkt på mange måter. Enten kunne vi valgt å bli store alene eller store sammen med noen. Vi så at det kom en konsolidering i bransjen. Det kreves mer og mer fremover, sier Noreng.
Næsset skyter inn at det er den samme tankegangen mange som lykkes med å skape en formue opplever. Man må ha flere med på laget for å lykkes.
−Det kommer ett tidspunkt der mange forstår at de trenger en uavhengig, solid rådgiver som kan bistå med å bevare og utvikle formuen i et langsiktig perspektiv. Vi er uavhengige sparringspartnere som også hjelper kunder som Noreng med å vurdere og realisere nye prosjekter, sier Næsset.
Klimavennlige hytter
Noreng sier han føler like stort eierskap til selskapet selv om det nå ligger i FH Gruppen
−Det surrer hele tiden. Jeg er veldig interessert i at det går bra. Jeg har jo en stor aksjepost i FH Gruppen.
Hans neste milepæl er å utvikle hytter som er klimapositive gjennom hele livsløpet.
−Hyttene skal produsere mer energi enn de bruker. De skal bli mer kompakte og vi skal bruke kjent teknologi som vi vet fungerer, sier Noreng og trekker parallellen til iPhone.
−Det geniale var at Apple satt sammen kjent teknologi på en ny måte. Det er det samme vi tenker. Det må være realistisk og ikke for dyrt. Dette er det veldig gøy å jobbe med.
−Er kundene opptatt av dette?
−Foreløpig ikke i så veldig stor grad. Men det kommer. Om 20 år skal dagens unge generasjon kjøpe hytter. Jeg tipper at om ti år får du ikke lov til å bygge hytte hvis du ikke tilfredsstiller visse klimakrav.
Familie med gründerspirit
Noreng har to voksne barn som er godt i gang med egne karrierer. Han er ikke urolig for et fremtidig generasjonsskifte, til tross for at alle brikkene ikke har kommet på plass enda.
−Jeg må sørge for at ting er i orden, sier han.
−Er du bekymret for at formuen skal bli en sovepute for barna?
−Jeg er ikke urolig for det, men jeg tenker på det. Det er viktig at de står på. Det gjør de veldig mye begge to, og det gjorde de også før det kom en formue. De er gründere som meg. Vi liker å skape.
−Dere er en familie med gründerkultur. Hva slags forhold har dere til risiko?
−Vi er ikke redde for å ta risiko. Vi er en familie som alltid har vært glad i å reise. Vi bodde en periode i Nicaragua da ungene var små, mens jeg jobbet i fredskorpset. Det ble veldig berikende. Reisingen har skapt en nysgjerrighet og en gründerspirit i oss. Jeg tror det ligger mye der, sier Noreng og avslutter:
− Men hvis du som gründer starter kun for å oppnå en formue – da tror jeg det kan være vanskelig å lykkes. Hvis penger er den eneste drivkraften, får foretaket feil fokus.