Stalltips fra kunsttravere

Skrevet av Formue

Hvilken kunst ville du kjøpt dersom budsjettet ditt var 25.000 kroner, 50.000 kroner eller 100.000 kroner? Kunstekspertene Tuva Trondsdatter Trønsdal, Erling Kagge og Penny Johanna Beer gir sine beste tips.

Tekst: Erica Mathiesen

Tuva Trondsdatter Trønsdal, direktør og medeier i Galleri Golsa

Anbefaler edisjon: Tuva Trondsdatter Trønsdal, direktør og medeier i Galleri Golsa

– Hadde jeg hatt et kunstbudsjett på 25.000 kroner, hadde jeg kjøpt en edisjon. Da får man mulighet til å kjøpe kunstnere som ofte ville vært utenfor budsjett, eller kunstnere man ikke har tilgang til. Mange museer selger edisjoner av kunstnere de har stilt ut, og det finnes andre web-baserte sider som «Counter Edition» og «Texte zur Kunst» som selger gode edisjoner til en bra pris.

– Hadde jeg hatt et kunstbudsjett på 50.000 kroner, hadde jeg gått til gallerier som blant annet representerer yngre kunstnere. I Oslo er dette er gallerier som OSL Contemporary, Standard (Oslo), Gerhardsen Gerner eller Galleri Riis. Da kan man kjøpe et originalt kunstverk, støtte kunstneren og galleriscenen, og ikke minst følge kunstnerskapet i mange år fremover, noe som gir kjøpet flere dimensjoner.

– Med et budsjett på 100.000 kroner har man mulighet til å kjøpe et mindre verk eller en tegning av en mer etablert kunstner. Kanskje jeg hadde kjøpt meg et lite fotografi av Wolfgang Tillmans, eller gått for et litt større verk av en yngre kunstner, eksempelvis Sigve Knutson eller Johanne Hestvold.

– Det er viktig å snakke med andre som er glad i å kjøpe kunst for å få mer kunnskap. Gallerister er også gode samtalepartnere, for de har erfaring, kunnskap og sitter på nøkkelen til de gode verkene. Start gjerne med å undersøke hvilke gallerier som er profesjonelle, og deretter gå og se utstillinger og besøk museer. Det er gjerne én ting som gjelder for å få et godt øye, og det er å se så mye som mulig. Hvis man ikke har tid selv, så bruk en rådgiver som har gode referanser.

Tuvas tips:

Jeg begynte å samle på bøker om kunst før jeg fikk råd til å kjøpe kunst selv, og her florerer det av mange gode tips. Fra et samlerperspektiv hadde jeg lest boken The Inner Mirror av Ursula Wirth eller Kunsten å samle kunst av Erling Kagge. Det er også spennende å lese bøker om de gode galleristene opp igjennom tidene. Da kan jeg anbefale Leo and his circle, Okey dokey Konrad Fischer eller Boom: Mad Money, Mega Dealers, and the Rise of Contemporary Art. Senest i går kjøpte jeg den nye boken om Rudolf Zwirner: Give me the now, som jeg gleder meg til å lese.

Les Formues kunstrådgiver Katinka Traaseths tips til hvordan du blir en god kunstsamler

 


Erling Kagge, kunstsamler og forfatter

Anbefaler å besøke messer: Erling Kagge, kunstsamler og forfatter

– Hvis du tjener godt og setter av 25.000 kroner for å bli kunstsamler, anbefaler jeg deg å bli litt mer ambisiøs, jobbe hardere og bruke mindre penger på tullball. Jeg anbefaler videre å reise til byer som har bra gallerier og museer, og kjøpe gode bøker om kunst og om å samle på kunst. Reis gjerne til Art Basel, det er overveldende. På Gallery Weekend i Berlin rundt 1. mai hvert år åpner om lag 50 gallerier utstillinger. Jeg er der hvert år. Når alt kommer til alt, så handler det om å se så mye som mulig, og å snakke med mennesker som også er opptatt av kunst. Gallerister, kuratorer, samlere og folk som kan og forstår mer enn deg selv. Mennesker som vil deg vel. Du samler med øyne, ører og nese.

– Et tips for en begynnende samler er at det kan være en god idé å kjøpe edisjoner. Jeg kjøpte et fotografi i høyt opplag av Torbjørn Rødland forleden. Det er mye god kunst for pengene. I det hele tatt kan du gjøre meget gode handler ved å kjøpe edisjoner fra norske institusjoner og steder som Artists Space, Texte zur Kunst, Serpentine og mange andre. Bestill en rekke bøker og se hvilke du får glede av.

– Selv savnet jeg en bok om markedet sett fra en samlers ståsted, så jeg skrev en selv. Men som sagt, se så mye som mulig. I Oslo er det en rekke gode gallerier som selger bra internasjonal samtidskunst. Noen selger til og med noe av det aller beste. Så vi er bortskjemte. I tillegg til at vi har Astrup Fearnley, Ekebergparken og Henie Onstad. Utenfor Oslo er det også imponerende institusjoner. Kistefos er jo en verdenssensasjon.

Erlings tips:

  1. Å samle kunst handler ikke om å like eller mislike. For meg handler det om å leve med noe du kan vokse med, noe som forandrer seg og kanskje deg over tid. Det er helt fint å ville kjøpe et rødt maleri over en blå sofa, men det er noe annet enn å samle kunst.
  2. For det andre, sett i gang å handle. Kjøp tre arbeider, lev med dem, opplev hva de gjør med deg. Er det et verk du føler du vokser med, så vurder å kjøpe mer av samme kunstner etter noen måneder. Jeg tror vi er inne i en veldig rik tid i Norge. Vi hevder oss internasjonalt innen musikk, mye sport, litteratur, sjakk, arkitektur, organisasjonsliv, forretninger og kunst. I dag er en god tid å kjøpe norske, internasjonale kunstnere. Et lite apropos er at disse ofte er rimeligere enn nordmenn som kun gjør det godt i Norge og ikke har noe internasjonalt marked.
  3. Når du tror at du kommer til å tjene penger på kunst, tar du nok feil.
  4. Noen gallerier selger trykk av norske kunstnere som er priset like høyt som Picasso. Grunnen til at Picasso ikke koster mer enn de norske er ikke at man er tjukke i hodet sør for Ryvingen fyr. Så ligg unna slikt.

Ønsker du mer informasjon om kunstrådgivning i Formue. Les mer og kontakt oss gjerne


Penny Johanna Beer, direktør salg, White Cube Gallery, London

Penny Beer

Anbefaler å besøke kunstmessene: Penny Johanna Beer, direktør salg, White Cube Gallery, London

– 25.000 kroner er et supert budsjett å starte med for en ung eller førstegangs samler. Mitt råd er å besøke de store kunstmessene, sånn som for eksempel Art Basel i Sveits og Frieze Art Fair i London. Ta deg en tur rundt, men konsentrer deg om de forskjellige fokusseksjonene av messene, som ofte presenterer unge og fremadstormende kunstnere. Snakk med galleristene på standen, som holder seg med tidsånden og vet hva som er oppe og nikker i ung-og-lovende delen av kunstbransjen.

– Et annet tips er å få tak i billetter til forhåndsvisningen til et av de store avgangsshowene til masterstudentene på de beste kunstskolene, for eksempel The Royal Academy of Art eller Goldsmith’s i London. I Oslo ville tilsvarende tips for eksempel være Akademiets avgangsutstilling. Bruk budsjettet ditt på å kjøpe verk direkte fra kunstnerne her, og du kan du være heldig og skyte gullfuglen.

Pennys tips

Ernst Beyelers A Life for Art. Jeg elsket virkelig denne boken, jeg leste den for noen år siden, og den inspirerte karrieren min fra et tidlig tidspunkt. Den lærte meg at hvis du virkelig jobber hardt, åpner øynene dine for hva som er rundt deg, og følger med i tidsånden, så kan du oppnå hva du vil. Selv om det selvfølgelig var en veldig annen verden da Ernst Beyeler skrev boken, gikk forfatteren fra å drive en liten antikvarisk bokhandel til å etablere en av de mest signifikante samlingene av moderne og samtidskunst i verden, The Foundation Beyeler. Han var også medgrunnlegger av Art Basel, og var personlig venn med kunstnerne av sin tid, som for eksempel Picasso og Giacometti.

Erling Kagges A Poor Collector’s Guide to Buying Great Art er en smart og morsom navigasjon for de som er litt ferske i kunstbransjen.

Les om hvordan kunstneren Ane Graff bruker vitenskap i sin kunst her.

Kontakt oss