Kunsten å kjøpe kunst

Skrevet av Formue

Hvem kan kunsten å samle på kunst? Det er lett å miste motet når man skal kjøpe sitt første verk. Hvor begynner man? Kunstrådgiver Katinka Traaseth i Formue deler sine råd for hvordan man blir bitt av kunstbasillen på smartest mulig måte.

Tekst: Erica Mathiesen

− Når man forestiller seg en kunstsamler, ser mange for seg en eksentrisk millionær med brilleinnfatning i farget glass og klær som skriker etter oppmerksomhet. Men alle kan bli en god kunstsamler bare man har kunnskap, interesse og litt teft for faget, sier Katinka Traaseth.

Ønsker du å motta vårt månedlige kunstbrev? Send en e-post til kunst@formue.no

Ingen fasit

– Det er viktig å huske på at det er ikke en fasit på hvordan man samler kunst. De beste samlingene er gjerne de som har personlighet. Som utenforstående er det imidlertid lett å miste motet i en bransje med så mange valgmuligheter.  Du har kanskje opplevd å gå inn på et galleri der det vises en merkelig kunstinstallasjon som du skjønner lite av. Det ligger et bananskall på gulvet og du lurer på om noen har mistet det. Det viser seg å være en del av utstillingen. Det er helt stille i galleriet, og man føler seg fort liten hvis man spør hva dette egentlig handler om. Men de som jobber på galleriet er der for å dele av sin kunnskap og synes ofte det er gøy. Hvis man faktisk spør litt, så vil i de fleste tilfellene besøket ditt få en helt annen dimensjon.  Man har kanskje lært noe, eller kan se på verket og utstillingen med nye øyne.

Katinka Traaseth er kunstekspert i Formue

Se mye kunst: Kunstrådgiver Katinka Traaseth i Formue mener alle kan bli en god kunstsamler.

Se, se og se litt mer

– Et godt utgangspunkt og mitt beste råd er rett og slett å se mest mulig god kunst. Jo mer kunst du ser, jo mer utvikler du din egen smak. Å kjøpe kunst sier noe om hvem du er, og kunsten du omgir deg med vil si noe om din personlighet, dine interesser, orientering og kanskje også verdier. Derfor faller ikke alle for verken de samme kunstnerne eller de samme verkene. Dette er et tema jeg ofte diskuterer med samlere og kolleger i bransjen. Dette med å utvikle smaken er en kontinuerlig reise.

fotografi av Torbjørn Rødland. Chocolate Chip Cookie

Katinka Traaseths tips: Følg kunstnere, gallerier, museer og auksjonshus på sosiale medier så får man med seg det lille ekstra. Her er et fotografi av Torbjørn Rødland. Chocolate Chip Cookies, 2018-2022.

Komfortabel med å være ukomfortabel

– Et viktig aspekt er at man blir litt mer komfortabel med å være ukomfortabel. Det verket som gjør noe med deg, som får deg til å lure litt, som kanskje ikke alltid er like behagelig å se på, er ofte det verket man setter mest pris på over tid. Så kom deg ut, se utstillinger på de anerkjente galleriene og museene.  Selv om du kanskje ikke liker alt du ser, så utvikler du dine kunnskaper. Sett deg inn i gallerienes programmer, Etter hvert som du blir kjent med dem, får du deg noen personlige favoritter som du vil besøke igjen og igjen.

Ønsker du mer informasjon om kunstrådgivning i Formue. Les mer og kontakt oss gjerne

Hvilken kunstner velger man?

– Hvis det er en spesifikk kunstner du liker, kan det lønne seg å snakke med galleriet som representerer kunstneren og finne ut av hva som er tilgjengelig. Kunstnere går igjennom forskjellige livsfaser og kunstneriske epoker, og lager alltid noen verk som er sterkere enn andre. Jeg ville anbefalt å begynne med å kjøpe noe som er representativt for den spesifikke kunstneren, noe som er typisk og har blitt en slags signatur.

Les kunstekspertene Tuva Trondsdatter Trønsdal, Erling Kagge og Penny Johanna Beer sine beste tips til hvordan man starter en samling på budsjett.

Bli en del av noe større

– Å kunne følge en kunstner over tid, bli en del av noe større, og utvikle et forhold til kunstneren og kunstnerskapet, er noe av gleden med å kjøpe kunst, og med å samle. Du kan velge hvor du vil starte samlerkarrieren din ut fra hvilket budsjett du har. Med et litt lavere budsjett lønner det seg å velge ut en kunstner som er ung og i startfasen av karrieren. Har du et høyere budsjett, kan du kan gå for noe litt sikrere og investere pengene i noen som allerede er etablert.

Ida Ekblad, Brain either heart both, 2021. Edisjon i 200 eksemplarer. Foto: Kunstnernes Hus

Ida Ekblad, Brain either heart both, 2021. Edisjon i 200 eksemplarer. Foto: Kunstnernes Hus

En fullverdig edisjon

– Flere av de virkelig etablerte kunstnerne er uoppnåelige for folk flest. Men mange av dem lager verk i opplag, som gjør at de tilgjengeliggjør kunsten sin for et bredere publikum. Det er viktig å merke seg at edisjoner også er fullverdig kunst. De er priset lavere enn de unike kunstverkene fordi de kommer i et opplag. Det er mange gode nettsider hvor man kan kjøpe fantastiske edisjoner av kjente kunstnere. Der finner alt fra større opplag på små skulpturer, til fotografier og trykk. Tegninger er et annet medium som er priset rimeligere enn malerier.

Tegning av kunstneren Ella Kruglyanskaya

Et godt tips er at man kan kjøpe verk på papir av anerkjente kunstnere til en mer tilgjengelig pris enn malerier.  Her en tegning av kunstneren Ella Kruglyanskaya; Untitled (Zip It II), 2014.

En kunstdannelsesreise

– På kunstmesser får du sett veldig mye. De er en fantastisk kilde til inspirasjon. Jeg vil anbefale å få med deg en messe tidlig i din samlerkarriere. Hvis du kan, gå rundt på messen med noen som kan litt om hva som rører seg, og som kan trekke frem noen verk/høydepunkter for deg. Man kan fort bli overveldet av alt som er å se på en messe. Til slutt går man bare rett forbi det som kan være verdt å få med seg. For å kunne være med på de store kunstmessene må galleriene gjennom en søknadsprosess, og det er bare et knippe gallerier som kommer gjennom nåløyet. Så en del av jobben med å finne gode gallerier er allerede gjort for deg bare ved å gå på messene.

Reis og se kunst

– Er en kunstner tilknyttet et godt galleri, har denne kunstneren ofte en god sjanse til å lykkes fordi den har galleriets støtte i ryggen. Det føles tryggere for deg som kjøper. Det at kunstneren vises på internasjonale messer tilsier også at kunstneren har et større marked utover Norge. Det finnes en del gode messer i Skandinavia, som for eksempel Market i Stockholm og Chart og Enter i København, som kan være et fint sted å starte. De større messene som Art Basel Basel/Miami/Hong Kong, Frieze London/ NYC/LA, Independent og The Armory i New York er spennende. Jeg vil anbefale å se kunst utenfor Norges grenser så tidlig som mulig, man lærer veldig mye av å se hva som gjelder ute i den store verden. Annet hvert år arrangeres Veneziabiennalen for kunst, og dette er en fantastisk mulighet til å se samtidskunst i utrolig vakre omgivelser. Hvis du vil reise, spise god mat og samtidig se det beste verden har å by på innen samtidskunst, ville jeg tatt turen dit.

Ta gallerirunden i Oslo:

  • Oslo Øst; Standard (OSLO), Isca, MELK
  • Oslo Vest: OSL Contemporary, Galleri K, Galleri Riis, QB, Golsa
  • Tjuvholmen: Peder Lund, Galleri Haken, Gerhardsen Gerner, Galleri Brandstrup
  • Bjørvika: Kòsk, VI, VII
  • Anbefalte visningssteder: Nasjonalmuseet, Munchmuseet, Astrup Fearnley Museet, Ekebergparken, Kunstnernes Hus, Henie Onstad Kunstsenter
  • Andre visningssteder som er verdt å få med seg utenfor Oslo: KODE Bergen, Trondheim kunstmuseum, Kaviar Factory, Stavanger kunstmuseum, Kistefos

 

Kjøp på auksjon

– Det er også en mulighet å kjøpe et verk av en kunstner du er interessert i på auksjon. Prisene i annenhåndsmarkedet settes av auksjonshusenes spesialister, som vurderer arbeidene. Prisingen blir gjort etter kvaliteten på verket, og tidligere oppnådde resultater på auksjon for tilsvarende arbeider. I Norge har du Blomqvist, Grev Wedels Plass Auksjoner og Christiania Auksjoner som kanskje er de mest sentrale å følge med på, og som primært selger norsk kunst. Sotheby’s og Christie’s er de mest kjente auksjonshusene på verdensbasis og er klare markedsledere. Man leser kun i avisen om rekordverk som selges til svimlende summer, men auksjonshusene har også objekter til salgs på sine nettauksjoner fra noen tusenlapper.

Tilfører en dimensjon

– Kunst gir en dimensjon til livet mitt som jeg finner uvurderlig. Det å bruke tid på å se utstillinger, se kunst og lære om kunst er en spennende reise. Det kan kanskje sitte litt langt inne å tørre å hoppe ut i det ukjente, men det er jo faktisk ikke farlig, bare gøy. Man treffer mange interessante mennesker på veien, om det er kunstnerne selv, andre likesinnede, samlere eller gallerister. Min kunstinteresse byr på gode samtaler og opplevelser. Mange kunstnere jobber med aktuelle temaer og er forut for sin tid. De tar gjerne opp spørsmål som vi kanskje ennå ikke har tenkt på, eller åpner opp for nye tankesett.

Skaper samtaler

– Det å leve med kunst og ha kunst i et hjem gir mye glede. God kunst løfter et rom. Når man ser tilbake på et verk man har kjøpt, så representerer jo dette verket en spesifikk periode i livet ditt, minner som blir med på din reise videre. Verket kan også representere hva som skjedde på dette tidspunktet i verden. Spesielt gøy blir det når kunsten kanskje også kan provosere og skape litt uenigheter. Da blir det alltid litt ekstra moro rundt middagsbordet.

– Avslutningsvis vil jeg bare si at det er bare å hoppe i det. Kjøp ditt første kunstverk og kom i gang. Det blir lettere jo mer du utvikler din interesse.

Del artikkel

Kontakt oss