Formue har Norges mest fornøyde kunder 9. år på rad

Skrevet av Ingun Stray Schmidt

Formue har for niende år på rad Norges mest fornøyde kunder innen private banking. Det viser Kantar Sifo Prosperas årlige undersøkelse om kundetilfredshet blant norske private banking-kunder.

– Vi er svært takknemlige for at kundene år etter år gir oss disse fantastiske tilbakemeldingene. At vi lykkes med å levere tjenester kundene verdsetter som de beste i markedet så mange år på rad, er en sterk bekreftelse på at vi gjør mye riktig, sier konsernsjef Christian Dahl.

Har en vinneroppskrift

Kantar Sifo Prospera spør årlig rundt 600 norske private banking-kunder om erfaringene de har med sin leverandør. De syv største aktørene innen private banking i det norske markedet er med i årets undersøkelse, der Formue går til topps i hele ni av tretten kategorier. Kundene er aller mest fornøyde med Formues etiske standard og den personlige kontakten de har med sin rådgiver.

– Vi går foran og utfordrer bankene, noe som er bra for alle kunder innen private banking. Det er tøff konkurranse og vi jobber hardt for å hele tiden ha det beste tilbudet, sier Dahl.

– Vår vinneroppskrift er at vi kjenner kundene og deres rammebetingelser godt, samt at vi leverer virkelig skreddersydde løsninger. Mange opplever våre rådgivere som en finansiell «huslege» de kan ringe til når de har behov for assistanse. Formue stikker seg også ut ved at vi alle spesialistene (advokater, forretningsførere, pensjonsrådgivere, kunstrådgivere etc.) under samme tak, noe som forenkler mange prosesser.

Offensive ambisjoner for 2025

Formue driver kontinuerlig innovasjon, og kundene rangerer selskapets digitale løsninger som de beste i bransjen.

–Vi skal fortsatt satse tungt på å levere best både på personlig rådgivning og digital innovasjon, fordi vi vet at kundene våre ønsker det beste fra begge verdener. Samtidig som vi skal vokse videre både i Norge og utenfor landets grenser, sier Dahl.

Han trekker frem at prisen betyr svært mye for alle som jobber i Formue.

– Denne prisen kommer som en enorm laginnsats fra alle medarbeiderne i Fomue og gir energi til hele selskapet. Vi har fortsatt mye vi skal forbedre og vi har offensive ambisjoner for 2025, særlig innen kapitalforvaltning som er et av våre viktigste satsningsområder, lover Dahl.

Hva skiller Formue fra en ren Private Banking-aktør?

Verdiskapning utover avkastning

Wealth manager, asset manager, private banker, kapitalforvalter, formuesforvalter eller Financial Life Manager? Det er ikke lett å navigere i finansmarkedet. Vår oppgave som Financial Life Manager er å skape verdier for kundene utover avkastningen på kapitalen vi forvalter. Det gjør vi gjennom vår helhetlige rådgivning rundt det å ha en formue. Vi sørger for at kundene har trygghet for at de kan leve det livet de ønsker, at de får en investeringsportefølje som bevarer og utvikler formuen, og at de frigjør tid som de kan bruke på det de ønsker. På den måten oppfyller vi vår visjon som er at kundene skal oppleve et rikere liv.

En stor meny av tjenester – mer enn  private banking

Å håndtere en stor formue er en krevende jobb med mange fallgruver, men også muligheter. Våre rådgivere hjelper kunden med å sette et mål for investeringsreisen, hvordan formuen skal føres videre til neste generasjon samt hvilke prioriteringer og forbedringsområder som finnes innenfor skatt, jus, pensjon, forsikring og regnskapsførsel. Basert på kundens behov kobler rådgiveren på våre dyktige pensjonsrådgivere, advokater eller regnskapsførere. Vi har også bærekraftrådgivere, kunstrådgivere og et eget Family Office som har spesialisert seg på å bistå familier med større formuer (Ultra High Net Worth).

Formue er en uavhengig kapitalforvalter og rådgiver

Vi har ingen egne fond eller produkter og har derfor ingen egeninteresse i å tilby deg ett fond fremfor et annet. Som et uavhengig selskap kan Formue velge de beste forvaltere i verden. Våre resultater viser at dette gir god verdi for deg som kunde. En portefølje kan typisk inneholde mer enn 100 ulike fond innenfor obligasjoner, aksjer, private equity, private credit, eiendom og hedge. Vi tar kun betalt fra deg for arbeidet som utføres, og har ikke andre interesser som kan påvirke hensynet til ditt beste.

Les mer om hva vår uavhengighet betyr for deg som kunde

Bærekraft i forvaltningen, men også i rådgivningen

Finansbransjen har en sentral rolle i å bidra til en bærekraftig omstilling med lavere utslipp. Derfor er det ekstra gledelig for Formue at vi kåres til beste selskapet innenfor bærekraftige investeringer i Private Banking-undersøkelsen fra Prospera. Vårt løfte til kundene er å levere en produktiv og ansvarlig forvaltning, en tilnærming som gir konkrete resultater innenfor bærekraft. Vi tror på aktiv påvirkning fremfor ekskludering, såkalt transisjon.

Vi yter rådgivning rundt bærekraft til familier, deres investeringsporteføljer og til deres operative virksomheter. Bærekraftrådgiverne bistår kunder med oppstart av bærekraftarbeidet i egen bedrift. Det kan være oversikt over krav til bærekraftrapportering (taksonomi), veiledning mot lavere utslipp og hvordan bruke bærekraft som en konkurransefordel.

Finn ut om vi er rett samarbeidspartner for deg!

Ved å klikke deg gjennom spørsmålene nedenfor vil du få et bedre inntrykk av hvordan vi kan hjelpe deg. En av våre medarbeidere vil ta kontakt med deg for en uforpliktende prat etter skjemaet er sendt inn.

Spørsmål 1 av 8.

Spørsmål 2 av 8. Flere valg er mulig

Spørsmål 3 av 8. Flere valg er mulig

Spørsmål 4 av 8. Flere valg er mulig

Spørsmål 5 av 8.

Spørsmål 6 av 8. Flere valg er mulig

Spørsmål 7 av 8.

Spørsmål 8 av 8.
Takk for dine svar! Ved å sende inn skjemaet kommer en av våre medarbeidere til å kontakte deg innen kort tid for en videre samtale.









Ingun Stray Schmidt Head of PR and content i Formue

Ingun har ansvar for innhold og PR i Formue. Hun har redaksjonelt ansvar for alt skriftlig materiell som publiseres på Formues blogg Innsikt, samt rapporter som produseres fra Formues Marketingavdeling. Hun er konsernets pressekontakt.

Kontakt oss