Voi Formuesforvaltning

Fulladet av venturekapital

Skal du leie en elektrisk sparkesykkel? Nylig rullet svenske Voi Technology og tyske Tier Mobility ut flere hundre sykler i Oslo. Begge selskapene har ventureselskaper på eiersiden som Formuesforvaltnings kunder er investert i. Flere av Voi og Tiers konkurrenter er allerede priset til over to milliarder dollar.  

Vårens store farsott i Norge er de elektriske sparkesyklene man enkelt leier via en app. I midten av mars rullet de to aktørene svenske Voi Technology og tyske Tier Mobility ut flere hundre sykler i Oslo. Snart kan også bergenserne suse rundt på de elektriske farkostene.

Begge selskapene har kjente ventureselskaper på eiersiden. Svenske Voi Technology fikk i desember i fjor inn kapital fra det anerkjente britiske venturekapitalselskapet Balderton Capital. Tier Mobility har fått venturekapital fra norske Northzone. Formuesforvaltnings kunder har investert penger i fond hos både Balderton og Northzone. Kanskje du allerede har sust rundt på en sparkesykkel du eier en bitteliten del av?

Kjemper om kundene: Tyske Tier Mobility er på plass i Oslo sammen med svenske Voi. Snart får de konkurranse fra flere aktører.

Rask vekst

Northzone og Balderton Capital følger etter en stor kapitalflyt som nå går til aktører som satser på billig og enkel utleie av elektriske sparkesykler. De to amerikanske aktørene Lime og Bird som begge ble startet opp i 2017, har, ifølge techcrunch.com, så langt greid å hente inn 765 og 415 millioner dollar. Begge selskapene er priset til over to milliarder dollar.

Lime har blant annet fått kapital fra anerkjente ventureselskaper som Atomico og Bain Capital Venture. Bird er finansiert opp av Sequioa Capital og Index Venture. Begge selskapene har hatt en voldsom vekst i USA. 

Signalinvestorer satser på Voi

Medeier i Voi: Kinnevik-arving Cristina Stenbeck

Voi ble startet opp i august i fjor av fire svenske gründere, og har allerede gjennomført to store emisjoner, senest i mars 2019. Totalt har det kommet inn over 80 millioner dollar. Foruten Balderton Capital fikk selskapet, ifølge techcrunch.com, inn kjente investorer som blant annet Kinnevik-arvingen Cristina Stenbeck og Jeff Wilke som er sjef for worldwide consumer i Amazon. Øvrige signalinvestorer i selskapet er medgründer av dating-appen Tinder, Justin Mateen, samt medgründer og CEO i BlablaCar Nicolas Brusson.

Voi har allerede etablert seg i en rekke byer i Spania, Portugal, Frankrike og i Sverige og har store utrullingsplaner i Europa. Det Berlin-baserte selskapet Tier, hentet i oktober i fjor inn 25 millioner euro i en emisjon der Northzone satt i førersetet. Selskapet har allerede plassert ut sparkesykler i byer i Sverige, Finland, Danmark, Tyskland, Spania og Frankrike.  

Rotterace ble kaos

Det har etter hvert blitt mange aktører i markedet og det pågår et voldsomt kappløp om kundene. I tillegg til Voi, Tier, Lime og Bird, finnes også selskaper som Scoot, Skip, Spin, Lyft og Jump. Spin ble ifjor kjøpt opp av Ford, mens Jump er tatt over av Uber. I Norge er det også flere lokale aktører som er på vei inn i markedet.

En innovasjon av sparkesykler som brukerne kan sette fra seg overalt har ikke gått smertefritt. I Oslo har kritikken allerede kommet fra flere hold. I San Francisco ble det i fjor et så stort kaos med syklene at det ble innført et midlertidig forbud. For å få tilbake kontrollen innført byen en lisens som foreløpig bare er gitt til de to aktørene, Scoot og Skip. Men det er rom for flere aktører etter hvert. Med så mye mektig kapital i ryggen er det rimelig å tro at presset mot bystyret i San Fransisco er stort fra de amerikanske aktørene Lime, Spin, Jump og Bird for å få slippe til på nytt i den amerikanske storbyen.  


Få innsikten, rett i innboksen!

  • Dette feltet er for valideringsformål og skal stå uendret.