Bilde: Utstillingen “Hjärtahjärna” på Liljevalchs+ i Stockholm hvor Marika og CG Wachtmeister viser deler av sin kunstsamling (15. mars til 29. september).
Over de siste 50 årene har Marika og CG Wachtmeister bygget opp en imponerende kunstsamling med over 300 verk. Vi møtte samlerparet på Liljevalchs Konsthall, hvor de nå viser utvalgte verk fra samlingen i utstillingen “Hjärtahjärna”. De forteller oss om sin kjærlighetshistorie med kunsten og hvordan de bruker vetoretten som sitt hemmelig våpen.
De fant kjærligheten til hverandre i 1969, og det tok ikke lang tid før de kjøpte sitt første felles kunstverk; et konstruktivistisk maleri av kunstneren Peter Freudenthal.
– Da vi skaffet vårt første verk, lå Marika på sykehus for en operasjon. Jeg tok med maleriet til rommet hun hadde på sykehuset, og etter det ble hun raskt frisk. Maleriet hadde et stort oransje felt, og i vårt første hjem skaffet vi et vegg-til-vegg-teppe som også var oransje. I stedet for å velge kunst som passer til sofaen gjorde vi det motsatte, sier CG Wachtmeister og ler.
– Fra vi møttes var kunsten en viktig ingrediens i vårt forhold, forteller Marika Wachtmeister.
Dette skulle vise seg å være starten på en kjærlighetshistorie med kunsten. Siden det har Marika og CG Wachtmeister skapt Wanås Konst – en internasjonal kunstdestinasjon med utstillinger og skulpturpark omringet slottet som har vært i familien til CG. I tillegg har de bygget opp en imponerende privat kunstsamling med sentrale kunstnere som Marina Abramović, Louise Bourgeois, Nan Goldin, Jenny Holzer, William Kentridge, Ann-Sofi Sidén og Kara Walker.
Mens andre seiler og spiller golf
De vokste begge opp i kunstinteresserte hjem, så interessen startet egentlig lenge før paret møttes. Marika sine foreldre delte begge en sterk interesse for samtidskunst, og i tenårene bodde hun i New York med sin mor som var kunstkritiker. Og CG vokste opp i en familie som samlet eldre kunst, hvor kunstinteressen satt i familiens ryggmarg.
– Kunsten ble vår felles interesse. Mens andre kanskje seiler eller spiller golf, besøker vi utstillinger sammen. For oss er det romantisk. Det har aldri vært noen investeringsgrunner, men snarere kjærligheten til kunsten og den gleden den har gitt oss i livet – en følelse av romantikk og samvær, samtidig som det gir en pause i hverdagen. Kunst finnes ofte i vakre omgivelser, både i gallerier og museer, og når vi reiser til utlandet velger vi ofte byer etter kunsttilbudet, sier CG.
At Wachtmeister-paret skulle ha en stor kunstsamling var imidlertid ikke planlagt.
– Vi har aldri tenkt på det som en samling. Vi har skaffet oss kunstverk, og da vi bodde på Wanås Slott hadde vi god plass til å henge dem opp. Når vi ikke hadde nok plass, hengte vi verkene i noen av våre barns leiligheter eller boliger, forteller Marika og fortsetter:
– Det var først da vi flyttet ut fra slottet, og Kristianstads konsthall viste vår kunst, at vi så på det som en samling for første gang. Utstillingen het “Varför tveka?” og de mente det illustrerte vår holdning og vår samling. Vi har alltid tenkt at man angrer på det man ikke kjøper, og derfor slår vi heller til på kjøp, og det har alltid fungert bra for oss.
Vetoretten
Akkurat som de ikke bevisst har bygget en kunstsamling, har de heller ikke hatt en tydelig strategi når de kjøper kunst. I stedet har de én enkel regel som er førende i beslutningsprosessen.
– Vi har en regel som vi alltid forholder oss til, vetoretten. Hvis en av oss ikke vil, kjøper vi ikke. Da vi var nyforlovet, så CG et verk av den svenske kunstneren Lena Cronqvist. Det var figurativt, og på den tiden var jeg opptatt av abstrakt kunst. Jeg tenkte at jeg ikke kunne leve med et slikt kunstverk, men i dag er kunstneren veldig kjent, og da vi endelig kjøpte et verk av henne, kostet det betydelig mer. Slikt kan skje, forteller Marika.
Et verk de derimot ikke gikk glipp av, var “In waiting” av den svenske kunstneren Charlotte Gyllenhammar.
– Det var litt for dyrt, men jeg så det på et galleri i Stockholm, og da jeg gikk derfra forble bildet av verket i tankene mine. Til slutt gikk jeg tilbake og kjøpte skulpturen. Jeg fylte snart 60 år og tenkte at jeg skulle gi meg selv en gave. En bonde sover på sin sak, man slår ikke til umiddelbart, men jeg var følelsesmessig berørt av denne lille jenta som var kledd i klassisk pipekrage, og hun var laget i bronse.
Parallelt med vetoretten er de enige om at kunsten skal, lik den lille jenta, berøre dem – det skal vekke en lyst og fange deres interesse. Men de skal også ha råd til den.
Tre raske om Wachtmeister kunstsamling:
Et tidsspeil
– Etter 50 år med kunst speiler vår samling store historiske hendelser. Ikke alle, men for eksempel murens fall, apartheidens oppløsning og 9/11, med fokus på politiske og samfunnsspørsmål som borgerrettighetsbevegelsen, kvinneproblematikken og klimaproblemet.
“Upcoming” kunstnere
– Vår samling består hovedsakelig av samtidskunst og verk fra kunstnere i begynnelsen av sine karrierer, og ikke de store navnene som Pablo Picasso og Marc Chagall.
Uvanlig mye skulpturer
– Vi har anskaffet mange skulpturelle verk siden skulpturparken på Wanås ble skapt i 1987. Våre skulpturer inkluderer verk av Barbro Bäckström, Lars Erik Falk, Jenny Holzer, William Kentridge, Monika Larsen Dennis og Ulrich Rückriem med flere. Noen er små og ligger på spisebordet, og andre er utendørs.
To ønsker
De påpeker begge at det ikke finnes noen spesifikk favoritt i samlingen, og at det føles som om de skulle elsket et barn mer enn et annet. Men om paret får ønske seg noe, er det imidlertid to spesifikke kunstverk de gjerne skulle hatt i samlingen.
– Hvis jeg hadde ubegrensede økonomiske ressurser, ville jeg kjøpt et stort verk av Louise Bourgeois. Under min tid som sjef for kunsten på Wanås, ved vårt 20-årsjubileum i 2007 viste vi Maman, en ti meter høy skulptur av en edderkopp. Å eie en mindre versjon av denne, selv om den ikke har vært tilgjengelig for salg, er en drøm. Det er definitivt en kunstner jeg skulle ønske å ha et verk fra i samlingen.
Paret eier noen mindre verk av Louise Bourgeois, men dessverre ikke en stor edderkopp i bronse, sier Marika.
– En gang var jeg nær ved å få muligheten til å møte Louise Bourgeois, men hun var forkjølet, så det ble ikke noe av. Vi fikk imidlertid sjansen til å besøke huset hennes i New York, som det så ut akkurat som da hun levde. I rommet hennes var det en parfymeflaske, Shalimar, som hun integrerte i sine skulpturer. Nå er det en parfyme jeg bruker.
På CGs liste topper derimot Mark Rothko.
– Hvis jeg skulle ønske å ha et verk i samlingen som jeg vet at jeg ikke har råd til, og da ville det være fra Mark Rothko. Vi besøkte en stor utstilling med ham i Frankrike, og den var mindblowing og fantastisk vakker. Et av hans verk ble nylig solgt for 71 millioner dollar, nesten en milliard svenske kroner. I løpet av de siste 50 årene har hans verk aldri vært innenfor vår rekkevidde. Det var en gallerist som hadde noen mindre verk til salgs, men da hadde vi trengt å selge mye annet i vår samling. Da er det morsommere å samle verk av unge kunstnere.
Prioriteringer
Men midt i kunstsamlernes hverdag og ønsker finner de også utfordringer. Spesielt løfter Marika og CG Wachtmeister to av dem.
– Om man skal være ærlig så er det flere kunstverk som vi gjerne skulle ha kjøpt, som vi ikke hatt råd til. Vi ville kjøpe et stort verk av Janine Antoni, en hengende klokke, men på samme tidspunkt trengte vi å bytte bil. Da bestemte vi oss for å kjøre bilen til den rustet og satse på kunstverket i stedet. Som CG alltid sier til meg: Kunstverket har vi fortsatt, men den bilen hadde vært borte nå, sier Marika.
– Så man må gjøre visse prioriteringer, det finnes ting vi har måttet avstå fra for å kunne kjøpe kunst, sier CG og fortsetter: Men det er verkene man ikke kjøper som man alltid angrer på.
Noe de ikke snakker om er fremtidsplanen for Wanås og kunstsamlingen.
– Det finnes en drøm, men den forteller jeg ikke, avslutter CG.
Marika og CGs råd til deg som vil samle kunst:
1.Begynn med å utforske gallerier og museer for å lære mer.
2. Stol på magefølelsen din og ta sjansen når du ser noe du liker. Smaken din kan endres over tid, og da kan du alltid selge det.
3. Våg å avstå fra andre prosjekter til fordel for kunsten, som å for eksempel å renovere kjøkkenet.
4. Ikke tenk på hvor du skal ha verkene; kjøp det du liker og la det finne sin plass.
Les om Formues kunstrådgivning her