Ta Big Bus

Skrevet av Ingun Stray Schmidt

Har du vært i en storby og tatt en to-etasjers turistbuss i sommer? Da har du kanskje støttet din egen investering.

Det er faktisk ganske genialt å ta en sightseeingbuss når man kommer til en storby for første gang. Du får en kjapp og fin oversikt over byens ulike severdigheter uten å måtte punge ut med en stor taxiregning, eller ende opp på hotellrommet med blodige sandaler. Med et dagspass kan man bruke bussen som et transportmiddel rundt i byen. Man kan hoppe på og av når man ønsker.

Kanskje er du eier?

Verdens ledende aktør i dette markedet er Big Bus Tours, som har de burgunderrøde åpne dobbeltdekker-bussene med kremfarget stripe. Selskapet ble i 2015 kjøpt opp av det britiske private equity(PE)-selskapet Exponent Private Equity. Dette er ett av PE-fondene mange av Formuesforvaltnings kunder er investert i. Kommer man til en storby kan det være verdt å hoppe på Big Bus Tours. Da støtter du kanskje din egen investering!

Les mer om Exponent og Big Bus her.

Lang historikk

Big Bus Tours er i dag tilstede i 23 av verdens største byer inkludert London, Paris, New York, Washington, San Francisco, Dubai, Hong Kong and Istanbul.

Største aktøren: BigBusTours er den ledende aktøren i markedet for åpne turistbusser. Du finner bussene i blant annet London, Paris, New York, Washington, San Francisco, Dubai, Hong Kong and Istanbul.

Den ledende posisjonen i markedet er et resultat av en fusjon mellom britiske The Big Bus Company (TBBC) og franske Les Cars Rouges i 2011. Les Cars Rouges ble startet i 1990 i Paris, mens The Big Bus Company fraktet sine første turister i 1991. Selv om franske Les Cars Rouges var det største selskapet i fusjonen, endte det fusjonerte selskapet opp med navnet Big Bus Tours.

Familieeid

Både Les Cars Rouges og TBBC var opprinnelig familieeide bedrifter. Abdallah El Azm var mannen bak Les Cars Rouges, mens TBBC ble startet av den britiske familien Richard, Eleanor and Desmond Maybury. I 2007 solgte Maybury-familien 30 prosent av selskapet til det arabiske familieselskapet Al Fahim Group for en ukjent sum. Deretter ble det, som nevnt, fusjon med Les Cars Rouges i 2011, før det fusjonerte selskapet endte i porteføljen til Exponent i 2015. Med Exponent bak rattet har selskapet gjort en rekke oppkjøp av konkurrende virksomheter i noen av verdens største byer, inkludert New York og Singapore. Det er også gjort flere grep for å skape en enda bedre og mer lønnsom virksomhet. Sentralt i denne videreutviklingen er bruk av teknologi, hvor majoriteten av dagspass i dag kjøpes på nettet før turistene ankommer. Gjennom ulike avtaler bakes det også inn billetter til ulike severdigheter i dagspasset.

Følger opp investeringene: Ansvarlig for alternative investeringer i Formuesforvaltning,Fredrik Lie Nielsen (th) og senior porteføljeforvalter Jan Nylund har løpende kontakt med fondene Formuesforvaltnings kunder er investert i.

Godt renomé

Exponent er et velrennomert britisk PE-selskap som spesialiserer seg på å kjøpe selskaper med til dels komplekse utfordringer som må løses for at de skal kunne nå sitt fulle potensial. På kjøpstidspunktet har selskapene vanligvis en markedsverdi på mellom 100 og 400 millioner pund, og har normalt sitt hovedkontor i Storbritannia eller Irland. Strategien er å kjøpe selskaper som har en sterk markedsposisjon, der Exponent, med sin ekspertise, kan løse opp i utfordringene.

Ser resultater

Big Bus Tours er et godt eksempel på hvordan Exponent jobber. De to eierfamiliene bak Les Cars Rouges og TBBC hadde ikke klart å enes om strategien fremover. Det medførte at det ikke ble foretatt nødvendige investeringer i vekst og utvikling. Exponent jobbet med eierne for å finne en løsning. De fikk til et salg som også tillot de familiemedlemmene som ønsket det, å reinvestere noe av gevinsten de fikk fra salget. Deretter styrket Exponent selskapets ledelse, fikk på plass en velfundert vekstplan og et robust vekstbudsjett. Resultatene ser vi nå litt om litt, både i selskapets fotavtrykk, som et diversifisert globalt selskap, og i form av en økende verdivurdering.


Ønsker du en uforpliktende prat om våre forvaltningstjenester?
[gravityform id="12" title="false" description="false"]

 

Ingun Stray Schmidt Head of PR and content i Formue

Ingun har ansvar for innhold og PR i Formue. Hun har redaksjonelt ansvar for alt skriftlig materiell som publiseres på Formues blogg Innsikt, samt rapporter som produseres fra Formues Marketingavdeling. Hun er konsernets pressekontakt.