Trykket av en menneskehånd

Kunst / Formuesforvaltning
2020-10-20

Edvard Munch var en pioner innen grafisk kunst. Han er til dags dato en av verdens mest produktive og talentfulle grafikere.

Grafisk kunst, et trykk, blir ofte sett på som en enklere kunstform sammenlignet med for eksempel en skulptur eller et oljemaleri. Men et grafisk arbeid er så mye mer enn hva øyet først oppfatter. Grafikk er et resultat av veldig teknisk krevende metoder, produsert med utstyr, men nøye bearbeidet av menneskehånden.

Edvard Munch er en av de kunstnerne som har eksperimentert mest innen denne uttrykksformen, og har blitt en foregangsmann innen blant annet tresnitt og litografi. Munch er også en spennende kunstner å følge med på auksjon. Hvis du er heldig kan du snappe opp et av hans verker til en tålelig pris.

Kjøpstips om trykk fra Séverine Nackers:

Det viktigste av alt når man kjøper kunst, er at man virkelig elsker det. Når det er tilfellet, bør du kontrollere tilstanden på trykket.

Tilstand
Trykk er som oftest arbeider på papir, så vær oppmerksom på mulige skader forårsaket av sollys, så vel som brune flekker på overflaten av eldre papir, bølger og krøller i papiret, rifter, misfarging og justeringer av papiret fra sin originale form.

Farge
Det er viktig å vurdere tilstanden og styrken i den originale fargen på trykket. I tillegg må man vurdere de forskjellige fargevariasjonene og områdene der trykket har blitt fargelagt for hånd. Edvard Munch eksperimenterte med mange ulike farger på det samme subjektet, og noen av disse kombinasjonene er mer verdifulle enn andre på grunn av sin sterke visuelle effekt.

Papir
Munch varierte mellom ulike typer og farger på papiret han brukte. Ofte tok han i bruk såkalt Kina-papir, papir med en uniform overflate, eller papir laget i Japan. Fargen på selve papiret kan påvirke måten blekket blir absorbert på til en slående effekt. Madonna trykket på hvitt papir er kanskje mer slående enn Madonna trykket på grått papir, på grunn av de forhøyede kontrastene til blekket.

Sjeldenhet
Legg merke til størrelsen på opplagene. Jo mindre antall trykk som er produsert, jo sjeldnere er trykket, og desto mer verdt er det. Er trykket unikt, kan det være like mye verdt som for eksempel et originalt maleri.

Opphav
Hvor har trykket vært tidligere, hvem har eid det før deg? Kommer trykket fra en veletablert samling, kan dette gjøre verket mer verdifullt.

Dokumentert
Er trykket dokumentert i kataloger og bøker, kan man lettere autentisere og se hvor trykket hører til i kunstnerens utvikling.

En kunstners avtrykk

Når vi refererer til et grafisk verk, så snakker vi om et avtrykk på papir fra en trykkplate. Grafiske teknikker gir kunstneren et vidt spekter av muligheter til å uttrykke seg, og man kan oppnå resultater som ikke hadde vært mulig kun ved bruk av menneskehånd. Teknikkene varierer fra etsning og gravering, til silketrykk, tresnitt og litografier, giclée og andre digitale trykk. Hvert enkelt trykk som lages på en plate regnes som et originalt kunstverk, og kommer i et begrenset og nummerert antall.

Et trykk er ikke, i motsetning til hva mange tror, en reproduksjon av et verk, selv om kunstneren kan bruke samme motiv på trykkene som i sine originale verk. Man kan også lage unike trykk, monotypi, trykk det bare blir produsert ett av. Munch lagde ofte trykk av sine mest kjente motiver, som for eksempel Skrik, Vampyr og Pikene på broen. Trykkene kommer i forskjellige fargekombinasjoner og på forskjellige papirtyper, som gir verkene et varierende uttrykk selv om det er samme motiv.

Unike egenskaper

Grafikk har vært i bruk i ulike former i mange hundre år. Teknikken var i utgangspunktet en god måte for kunstnere å nå ut til flere mennesker på, å ufarliggjøre kunsten og å tjene mer penger. Edvard Munch er et godt eksempel på en kunstner som gjorde dette, da han fra 1890-årene utviklet sitt kunstnerskap til å bli en av verdens mest produktive og talentfulle grafikere. Munchs foretrukne metode var tresnitt, hvor han brukte flaten av treet til å fremstille en effekt som ikke kunne oppnås ved bruk av bare penselen.

Munch håndkolorerte også ofte med pensel på trykket i etterkant, noe som betydelig forsterket fargene og intensiteten i verkene, og også verdien. Han eksperimenterte mye med monotypier, altså bare ett trykk, av samme motiv, men i forskjellige farger og på forskjellige papirtyper. Det var denne eksperimenteringen som ikke bare gjorde ham til en pioner innen sitt felt, men også veldig produktiv.

Munch tilla trykkene egenskaper som var unike, og som gir et inntrykk av hvor direkte menneskehånden er involvert i arbeidene, selv om de er trykk. Dette at Munch malte med pensel direkte på trykkene har tillagt dem en høyere verdi, og gjør at de i visse tilfeller kan selge for like mye som Munchs originale malerier.

Vampyr: Ett av Munch’s ikoniske motiv, som han også har laget flere versjoner av. Dette eksemplaret er et litografi i sort og oransje trykket på tresnitt i grønn, blå og oker. Solgte på Sotheby’s sept 2018 for GBP 187 500,-.

Kan være mer verdt enn oljemalerier

Munchs kunstnerskap er en av årsakene til at trykk opp gjennom årenes løp har fått mer av den respekten den fortjener.

– Når du kjøper et trykk av en fantastisk kunstner som Munch eller Pablo Picasso, så kjøper du ikke bare et avtrykk, du kjøper en idé som kunstneren har valgt å uttrykke gjennom en spesifikk grafisk teknikk. Trykket er laget av menneskehånd, men ved bruk av mer komplisert utstyr enn bare en pensel, sier Séverine Nackers, sjef for grafikkavdelingen i Sotheby’s Europa.

De Ensomme: Solgte på Sotheby’s i 2016 for GBP 1,6 millioner. Dette er et av motivene Munch lagde flere versjoner av. Men akkurat dette er veldig attraktivt da det er trykket med flere farger.

Hun viser til at auksjonshuset har solgt noen av Munchs unike trykk til priser som ligger langt over noen av oljemaleriene. Et av Skrik-trykkene ble solgt på Sotheby’s i 2016 for 1,8 millioner pund, det samme året ble et trykk av To mennesker. De ensomme solgt for 1,6 millioner pund. De to verkene av Munch som har oppnådd den høyeste prisen på auksjon noensinne, er et maleri og et trykk av Skrik.

– Flere av Munchs motiver har bare blitt mer relevante med tiden, som for eksempel Angst og Skrik, mens andre motiver har mistet sin relevans, som for eksempel de mer dekorative oljeportrettene, sier Nackers.

Undersøk markedet

Alan Cristea er direktør ved Cristea Roberts Gallery i London, som er et av de ledende galleriene innen publisering av originale trykk og arbeid på papir i Europa.

Foto: Christea Roberts Gallery

«Når du er ute etter å kjøpe ett trykk, bruk litt tid på å undersøke hva du liker og hva som er der ute.»

– Når du er ute etter å kjøpe et trykk, bruk litt tid på å undersøke hva du liker og hva som er der ute. Hvor kommer trykket fra, hvilket galleri har publisert verket, eller hvem representerer kunstnernes åndsverk? sier han, og legger til:

– Det er viktig å undersøke hva trykkene selger for. Kjøp kataloger for å forstå kunstneres utvikling. Sett deg inn i hva han/hun arbeider med, så vet du hva du vil ha når du til slutt bestemmer deg for å kjøpe, sier han.

Man kan finne flotte trykk til gode priser ved å gå direkte til kunsthandlere, hvor man blir tilbudt et verk for en spesifikk pris. Det kan imidlertid være lurt å besøke et auksjonshus og følge med på hva som blir lagt ut for salg, og hva ulike verk selger for. Da får man et inntrykk av etterspørselen.

Kjøp og salg på auksjonshus er veldig transparent, man kan ikke skjule hva utsalgsprisen blir, noe det er lettere å sjonglere med hos en kunsthandler. Men på auksjon kan følelser fort ta overhånd, og verk kan gå for langt over estimatet, eller man kan være heldige med at ingen andre byr. Da kan man sitte igjen med et trykk man har vært på utkikk etter, for en mye bedre pris enn hva de ville gitt på et galleri. Så her gjelder det å følge litt med, så en kan ta det riktige valget for hva man er ute etter.

Trykk skaper tilgjengelighet

Det er veldig få som faktisk forstår de kompliserte teknikkene bak grafiske arbeider, og hva som må til for å oppnå den ønskede effekt, sier Cristea.

– Det er mye prøving og feiling før det ferdige resultatet henger på veggen foran deg. Picasso er et av de beste eksemplene på en kunstner som virkelig var en mester innen faget. Og det er få kunstnere som kan nærme seg Munchs tresnitt og litografier.

– Richard Hamilton var også en grafisk pionér, dog noe senere og mer moderne, sier Cristea. Hamilton oppfant mange egne kombinasjoner av grafiske teknikker, spesielt innen digitale medier. Digitale trykk kan faktisk også kan være originale trykk, hvor kunstneren kan legge til avsluttende detaljer for hånd.

– Jeg hadde ikke kunnet samle verk av de kunstnerne jeg eier til dags dato hadde det ikke vært for at de også produserte trykk. Trykk har gjort verk fra Picasso, Munch og Hamilton som jeg ellers bare hadde kunnet drømme om, tilgjengelig for meg, avslutter Cristea.

Vampyr: Ett av Munch’s ikoniske motiv, som han også har laget flere versjoner av. Dette eksemplaret er et litografi i sort og oransje trykket på tresnitt i grønn, blå og oker. Solgte på Sotheby’s sept 2018 for GBP 187 500,-.

De fleste som samler og er interessert i kunst, har noen trykk i samlingen sin. Dette gjelder alt fra en kunstentusiast som akkurat har begynt å samle, til en erfaren samler som kjøper kunst i forskjellige kategorier.

– Er du ikke klar for å investere penger i verk av nye og ukjente kunstnere, hvor verdien ligger i hva du ser på lerretet snarere enn i navnet på kunstneren, kan det kjennes betryggende å kjøpe noe man allerede vet at har en etablert gruppe med samlere, til en pris som passer lommeboken, avslutter Séverine Nackers.

Tekst: Erica Mathiesen Foto: Sotherby’s

image

Trygghet

Hvordan kan du skape trygghet i dag og i fremtiden? Hva med barna? Hva om det skjer en ulykke?

Les mer
image

Bevare og utvikle

Hvor mye bør du investere? Hvordan investerer du for fremtiden? Hvordan får du god kvalitet på investeringene?

Les mer
image

Skape

Hva må du sette av for gründervirksomhet? Hvordan kan du frigjøre mer tid? Eller utgjøre en forskjell?

Les mer

Klar til å komme i gang?

Fyll ut skjemaet, så tar vi kontakt med deg raskt.

Kontakt oss

Få innsikten rett i innboksen.

Vi sender deg bare informasjon når vi har noe vi tror er nyttig for deg.

  • Dette feltet er for valideringsformål og skal stå uendret.

Få innsikten rett i innboksen.

Vi sender deg bare informasjon når vi har noe vi tror er nyttig for deg.

  • Dette feltet er for valideringsformål og skal stå uendret.