Fem ting du burde vite om: Per Barclays utstilling på Henie Onstad Kunstsenter

Skrevet av Formue

I august åpner Henie Onstad kunstsenter utstillingen Per Barclay: Soft Sweet Vortex. Utstillingen viser nye og tidligere verk fra den norske kunstnernes lange og internasjonale karriere. Formue har hatt flere samarbeid med kunstneren gjennom årene, og er stolt støttespiller av utstillingen. Her kan du lese fem ting du burde vite om Per Barclay, utstillingsprosjektet, kunstsenteret og deres samarbeid.

Foto: Per Barclay, Deichman VII, 2022–23, Møllersamlingen/Aars. Gjengitt med tillatelse fra kunstneren og OSL Contemporary, Oslo.

1. Hvem er Per Barclay?

Per Barclay ble født i Oslo i 1955, og bor og jobber i Torino, Italia og Oslo. Etter å ha studert kunsthistorie i Bergen reiste han til Italia og utdannet seg i flere italienske byer. Mellom 1994 og 2009 bodde han i Paris. Verkene hans har vært utstilt på prestisjetunge museer, festivaler og biennaler, og er også del av anerkjente offentlige og private samlinger i Norge og utlandet.

I over 30 år har Barclay arbeidet med oljeromsfotografier. I de ikoniske verkene har han fylt gulv i nøye utvalgte rom med olje, melk eller til og med blod for å skape speilbilder av rommet.

Det var en tilfeldighet som gjorde at fotokunst skulle bli en så stor del av kunstnerskapet til Per Barclay. På midten av 80-tallet, under studietiden ved Accademia di Belle Arti i Roma, fikk Barclay ideen med å jobbe med speiling og reflekterende rom. Meningen var at kun installasjonen skulle være kunstverket, men da Barclay så dokumentasjonsfotoene fra den første utstillingen ble han begeistret.

Les mer her fra et tidligere intervju av Formue med Barclay.

Per Barclay, Selvportrett med barberblad

Per Barclay, Selvportrett med barberblad (1979/2023), gjengitt med tillatelse fra kunstneren. © Barclay, Per / BONO

2. Utstillingen Soft Sweet Vortex

Utstillingen Per Barclay: Soft Sweet Vortex viser 40 kunstverk fra 1979 og frem til i dag, inkludert den nye fotoserien av «oljerommet» på det gamle Deichmanske bibliotek i Oslo. Fotoserien ble produsert i 2022 og vises nå for første gang. Utstillingen tar for seg fotografi, skulptur og collage for å skape en totalinstallasjon i Prisma-salene.

Per Barclay, Interiør I, Høvikodden (1992/2022), gjengitt med tillatelse fra kunstneren og Galleria Giorgio Persano, Torino. © Barclay, Per / BONO

3. Om Henie Onstad

Kunstsenteret åpnet dørene i 1968, da skipsreder Niels Onstad og skøyteløper, filmstjerne og forretningskvinne Sonja Henie ga norgeshistoriens største private donasjon til etableringen av et moderne kunstsenter i Bærum. ​ De dedikerte kunstsamlerne donerte sin kunstsamling på 100 malerier og den ikoniske bygningen. Bygget er et unikt eksempel på norsk brutalisme i naturbetong, glass og messing, tegnet av Eikvar og Engebretsen. Tilbygget Sal Haaken sto ferdig i 2003 og er tegnet av Stein Halvorsen.

Deres visjon var å ta vare på fortidens, nåtidens og fremtidens kunst.​ I dag består samlingen av mer enn 8000 verk, og man kan oppleve kunst fra modernismen til i dag, konserter og bred formidling til barn og unge.  ​

Kunstsenteret var en pioner gjennom sin presentasjon av fotografi på 1970-tallet. Høsten 2017 startet Henie Onstad Kunstsenter en omfattende og langsiktig satsning på fotografi. Gjennom en ambisiøs utstillings- og formidlingsplan reetablerer kunstsenteret sin posisjon som et sted for det fotografiske uttrykket.

Henie Onstad Kunstsenter

Kunstsenteret åpnet i 1968 og ligger omkranset av en stor skulpturpark ved fjorden på Høvikodden. Kun 15 minutter fra Oslo. Foto: Andre Løyning / Henie Onstad Kunstsenter

4. Relasjonen mellom Barclay og Henie Onstad

Barclays forhold til Henie Onstad Kunstsenter går tilbake til 1991 da han stilte ut sine første fotografier av «oljerom». Året etter, i 1992, bygde Barclay et «vannrom» i skulpturparken der Sal Haakon nå står. Utstillingen presenterer for første gang i Norge en serie bilder tatt av dette interiøret. I 2019 ble Glasshus installert i skulpturparken som en jubileumsgave fra flere støttespillere, og er en av de første skulpturene som møter publikum når de kommer til kunstsenteret.

Per Barclay, Glasshus

I 2019 ble Glasshus av Per Barclay installert i kunstsenterets skulpturpark, og er en av de første skulpturene du ser når du kommer til Henie Onstad. Foto Øystein Thorvaldsen Henie Onstad Kunstsenter. © Barclay, Per BONO.

5. Publikasjon og edisjon i museumsbutikken

Publikasjonen som følger med utstillingen inkluderer en samtale mellom kunstner og kurator, Ana María Bresciani. Den gir kontekst til hvert av verkene i utstillingen og deres forhold til kunstnerens eventyrlige liv i Norge, Italia og Frankrike. Samtalen gir innblikk i Barclays enorme kunnskap om kunsthistorie, og om jevnaldrende kunstnere som inspirerte hans praksis og fylte hans kulturelle møter. I tillegg har de invitert fire andre forfattere til å gi verdifull kunnskap om kunstnerens praksis for å tilby en helhetlig lesning av verkene i utstillingen på Henie Onstad.

I år har kunstsenteret startet et nytt og spennende prosjekt som heter Henie Onstad Edisjoner. Dette er kunstverk i opplag så besøkende kan kjøpe verk av kunstneren som er utstilt, samtidig som man bidrar til å støtte kunstsenteret. I denne anledning har Barclay laget en edisjon fra hans siste fotografiske serie av «oljerommet» på det tidligere Deichmanske bibliotek i Oslo, produsert i 2022, som man kan få kjøpt i museumsbutikken.

 

 

Publikasjon og edisjon, Per Barclay

Foto: Deichman IX, 2023. Giclée print on Baryta high gloss 315 gsm. 48,3 x 32,9 cm. Edition of 21.

Interessert i å lære mer om kunst? Meld deg på vårt kunst-nyhetsbrev!




Input the campaign name that submitters should be added to.




Kontakt oss