Teksten er oversatt fra Borch Editions.
Helt siden Alexander Tovborg (f.1983, Danmark) var kunststudent har Den Guddommelige Komedie (1320) av Dante Alighieri vært en nær følgesvenn for hans kunstneriske praksis. Dette senmiddelalderske diktet regnes som et av verdens største litterære verk, og forteller om etterlivet som en sjelens reise mot Gud.
Utforsker menneskelig identitet og makt
Forvist fra hjemmebyen Firenze, kritiserte Dante den katolske kirke gjennom komediens grafiske beskrivelser av presteskapet som kirken brukte for å kontrollere sine trofaste følgere. Denne kritikken av makt i religionens navn og absurditeten og genialiteten i Dantes verk har inspirert Tovborg, som reflekterer den samme tvetydigheten av både å føle seg knyttet til religionens og kirkens budskap, og også være i en posisjon til å stå utenfor og se inn. Gjennom religiøse historier og gjenstander, mytologier og symboler, utforsker Tovborg menneskelig identitet og makt i det moderne samfunnet – akkurat som Dante gjorde i sin tid.
Inferno, Purgatorio og Paradiso
Komedien er delt inn i tre bøker: Inferno (Helvete), Purgatorio (Skjærsilden) og Paradiso (Paradiset). Tovborg begynte på den første delen av diktet, Inferno, da sønnen hans ble født i 2016. Inferno er en eksplisitt gjengivelse av nedstigningen til helvete. Beskrevet som en reise gjennom ni nedadgående sirkler, er Dante selv hovedkarakter, ledsaget av Virgil, den store poeten fra antikkens Roma. Dante var den første til systematisk å beskrive etterlivet i helvete som en trakt: jo dypere man steg ned i helvete, desto mer alvorlig var ens forbrytelser og straffen som skulle utmåles.
Etsninger inspirert av Infernos vers
Tovborgs portefølje består av 37 etsninger, hver inspirert av enkelt canto (vers) i Inferno, og med stor inspirasjon fra Yale-professor og «Dantista» Giuseppe Mazzottas grundige undersøkelse av de forskjellige canti. Den hallusinatoriske naturen ved nedstigningen i helvete kommer til uttrykk i Tovborgs psykedeliske farger, som minner om en fargepalett fra det førkoloniale Sør-Amerika. De ornamentale mønstrene er enkle og uttrykker det stiliserte billedspråket fra vikingtiden, antikkens Hellas, tiden før Romerriket, samt ornamentikken av tidlige danske mynter.
Ønsker du å motta Formues månedlige nyhetsbrev om kunst? Send en epost til kunst@formue.no.