
Skrevet av Joel Uddenäs, jurist i Formue
Et oppstartsselskap kan sammenlignes med et skip i full fart på åpent hav. Det viktigste er å navigere, velge riktig rute og skape verdi for kunder og investorer. Men hva skjer når du og mannskapet ditt bruker mer tid på å fylle ut loggbøker enn på å trimme seilene?
For alle som starter et selskap, dukker det ganske raskt opp spørsmål og oppgaver utenfor deres ekspertise. Juridiske spørsmål blir aktuelle når vedtekter, aksjonæravtaler og arbeidsavtaler skal på plass. Også utfordringer knyttet til regnskap og skatt i selskapet blir relevante. Spørsmålet gründere må stille seg er: Skal vi gjøre det selv, eller skal vi søke ekstern hjelp slik at vi kan fokusere mer på kjernevirksomheten? Eller skaper vi bare en ekstra kostnad og risikerer å miste kontrollen over økonomien?
Et klassisk gründer-dilemma
I nyetablerte selskaper er ressursene ofte begrensede – både økonomisk og tidsmessig. Gründere balanserer roller som selger, produktutvikler, IT-support og HR-sjef. Å legge til «økonomiansvarlig» og «juridisk sjef» på listen kan føles som en umulig oppgave. Samtidig er det nettopp i disse tidlige fasene at full kontroll over økonomi og juridiske forhold er avgjørende. Feil beslutninger eller betalinger man har oversett kan få alvorlige konsekvenser.
Gjennom årene har jeg møtt mange utrolig smarte gründere som bruker store deler av fritiden sin på regnskap, merverdiavgiftsspørsmål, fakturering, utforming av kundeavtaler og arbeid med incentivordninger for selskapet. Det går gjerne på bekostning av hvile og tid med familie eller venner, og når de ikke får hentet seg inn er det vanskelig å ha krefter til å skape vekst. Selv om de sparer kostnader, overser de ofte alternativkostnadene. Hvor mye produktutvikling og salg kunne de fått til i stedet?
Jeg har sett dette på nært hold og mener det er en av hovedårsakene til at mange gründere brenner seg ut og mislykkes. Å be om hjelp er ofte det tøffeste valget en gründer tar – men det er også dette som kjennetegner dem som oppnår suksess.
Les mer om våre ulike spesialister og tjenester her.
Fordeler og ulemper med ekstern hjelp for oppstartsbedrifter
Å få ekstern hjelp til regnskap og juridiske oppgaver kan frigjøre tid og krefter som kan brukes til å skape verdi i selskapet. Profesjonelle rådgivere har ekspertisen og rutinene som sikrer at alt fra årsregnskap til MVA-rapportering håndteres korrekt og til rett tid. Dette reduserer risikoen for dyre feil og gir selskapet økt trygghet.
Men det finnes utfordringer. Å la noen andre håndtere økonomien kan skape en følelse av distanse til tallene, noe som kan være risikabelt for en oppstartsbedrift. Uten innsikt i det daglige økonomiske bildet, kan det være vanskelig å få en intuitiv forståelse av selskapets helsetilstand. Ekstern hjelp er også en kostnad som kan føles tung for et selskap som kjemper for å holde seg flytende.

Tid er konstant, og det eneste du kan påvirke, er hvor godt du utnytter tiden din for å maksimere nytten du ønsker å oppnå, sier Joel Uddenäs.
Når vet man at det på tide å søke hjelp?
Å ta i bruk ekstern hjelp er ikke et «ja eller nei»-spørsmål; det varierer fra situasjon til situasjon. Her er noen retningslinjer for å hjelpe deg med vurderingen:
-
Hva er tiden din verdt?
Hvis du bruker mer tid på administrasjon enn på å utvikle produktet ditt, kan ekstern rådgivning være en investering, ikke en kostnad. Tenk som en eliteskiløper – de har et stort team som tar seg av kosthold, utstyr, smøring og mental helse, slik at de kan konsentrere seg om én ting: maksimal prestasjon. Jo større suksess de har, desto mer må de delegere for å prestere bedre. Gjør de ikke det, risikerer de å bli forbikjørt av andre som har mer tid i sporet. Det samme gjelder for bedriften din. Spørsmålet er ikke om, men når, og hvilke oppgaver du skal delegere. Du må avgjøre hvor din tid gir mest verdi.
-
Finn en balanse.
Eksterne ressurser trenger ikke være alt eller ingenting. Du kan begynne med å sette bort enkelte oppgaver, som lønn eller MVA-rapportering, mens du beholder kontrollen over den overordnede økonomiske styringen. Dermed er det en løpende vurdering hvor mye bedre selskapet kan prestere dersom dere lar en ekstern part ta seg av administrasjon.
-
Har du råd?
Sørg for at kostnaden for ekstern hjelp ikke tømmer selskapets likviditet. Vurder både billigere og dyrere alternativer. Erfarne rådgivere, som kanskje er dyrere, kan på sikt være mer lønnsomme enn et rimeligere alternativ, for eksempel gjennom strategisk rådgivning eller verdifulle nettverk. Lytt til magefølelsen og våg å tenke utover det du trenger akkurat i øyeblikket; se fremover på hva som kan gi god verdi på et senere tidspunkt.
-
Stoler du på rådgiveren din?
Å søke hjelp krever at du har tillit til de som skal hjelpe deg. En transparent og dyktig rådgiver kan være en uvurderlig ressurs og bidra med nye perspektiver og en objektiv vurdering av virksomheten. Hvis du derimot ikke stoler på rådgiveren, er det avgjørende at du er åpen og gir tydelig beskjed, og ser du ingen forbedring bør du bytte raskt. Å beholde en rådgiver du ikke stoler på kan forårsake like mye, om ikke mer, skade som den verdien en god kan tilføre.
Les også: Formue har Norges mest fornøyde kunder 9. år på rad
Tid – din mest verdifulle ressurs
Til syvende og sist handler alt om hvordan du prioriterer tiden din. For uansett hvor smart eller effektiv du er så er tid en ressurs du ikke kan skape mer av eller redusere. For gründere handler det om å bygge en organisasjon som jobber målrettet med det som gir vekst og lønnsomhet. Tid brukt på administrasjon gir sjelden vekst, selv om det kan gi en følelse av kontroll. Kunsten å delegere – uten å miste styringen – er nøkkelen. Så kan du bruke tiden din til det som virkelig teller. For det er tross alt ikke de mest perfekte loggbøkene som avgjør hvor raskt skipet når målet. Det er hvor godt du navigerer og styrer seilene underveis.
Hos Formue jobber våre formuesrådgivere og spesialister innen regnskap og jus aktivt med våre kunder og deres selskaper gjennom hele reisen. De har lang erfaring med å støtte gründere og bedriftseiere, fra oppstart og vekst til exit eller generasjonsskifte. Vil du vite mer om fordelene Formue kan tilby? Kontakt oss her.
Det er mye å tenke på når du skal forvalte verdier på egenhånd.
Har du oversikt over alt som kan påvirke dine verdier?