Dyre skapindeksfond

Bevare & Utvikle / Trym Riksen
2019-05-24

Forbrukerrådet vant nylig et historisk gruppesøksmål mot DNB. I den forbindelse aktualiseres en artikkel vi skrev for over fem år siden. Under overskriften «Fondene som bløffer» –  fortalte vi historien om fond som tar seg betalt for en tjeneste de ikke leverer.

Som kjent konkluderte Borgarting lagmannsrett nylig med at 180 000 fondskunder i DNB skal få tilbake rundt 345 millioner kroner fordi de har betalt for høye gebyrer til banken. Saken dreide seg om tre aksjefond i DNB som ble markedsført som aktivt forvaltet, og som kundene betalte høye gebyrer for å være investert i. På vegne av 180 000 fondskunder gikk Forbrukerrådet til sak mot DNB med påstand om at fondene har hatt en aksjesammensetning på linje med indeksfond, og at DNB dermed har tatt seg betalt for en tjeneste som ikke ble levert. DNB hevdet på sin side at fondene ble aktivt forvaltet. Lagmannsretten ga Forbrukerrådet rett.

– Dette er en historisk forbrukerseier som vil disiplinere en hel bransje, uttalte Forbrukerrådets direktør Inger Lise Blyverket etter at dommen falt.

Les dommen her.

Fondene som bløffer

I en tidligere artikkel, publisert som et leserinnlegg i DN i mars 2014, tok vi tak i nettopp denne  problemstillingen som nå har vært oppe i lagmansretten.

https://formue.no/innsikt/fondene-som-bloffer/

image

Trygghet

Hvordan kan du skape trygghet i dag og i fremtiden? Hva med barna? Hva om det skjer en ulykke?

Les mer
image

Bevare og utvikle

Hvor mye bør du investere? Hvordan investerer du for fremtiden? Hvordan får du god kvalitet på investeringene?

Les mer
image

Skape

Hva må du sette av for gründervirksomhet? Hvordan kan du frigjøre mer tid? Eller utgjøre en forskjell?

Les mer

Klar til å komme i gang?

Fyll ut skjemaet, så tar vi kontakt med deg raskt.

Kontakt oss

Få innsikten rett i innboksen.

Vi sender deg bare informasjon når vi har noe vi tror er nyttig for deg.

  • Dette feltet er for valideringsformål og skal stå uendret.