Dyre skapindeksfond

Forbrukerrådet vant nylig et historisk gruppesøksmål mot DNB. I den forbindelse aktualiseres en artikkel vi skrev for over fem år siden. Under overskriften «Fondene som bløffer» –  fortalte vi historien om fond som tar seg betalt for en tjeneste de ikke leverer.

Som kjent konkluderte Borgarting lagmannsrett nylig med at 180 000 fondskunder i DNB skal få tilbake rundt 345 millioner kroner fordi de har betalt for høye gebyrer til banken. Saken dreide seg om tre aksjefond i DNB som ble markedsført som aktivt forvaltet, og som kundene betalte høye gebyrer for å være investert i. På vegne av 180 000 fondskunder gikk Forbrukerrådet til sak mot DNB med påstand om at fondene har hatt en aksjesammensetning på linje med indeksfond, og at DNB dermed har tatt seg betalt for en tjeneste som ikke ble levert. DNB hevdet på sin side at fondene ble aktivt forvaltet. Lagmannsretten ga Forbrukerrådet rett.

– Dette er en historisk forbrukerseier som vil disiplinere en hel bransje, uttalte Forbrukerrådets direktør Inger Lise Blyverket etter at dommen falt.

Les dommen her.

Fondene som bløffer

I en tidligere artikkel, publisert som et leserinnlegg i DN i mars 2014, tok vi tak i nettopp denne  problemstillingen som nå har vært oppe i lagmansretten.