Formuesforvaltning mottar internasjonal pris for digital innovasjon

Skrevet av Ingun Stray Schmidt

Formuesforvaltnings digitale løsninger høster internasjonal anerkjennelse. I konkurranse med noen av verdens ledende aktører innenfor Wealth Management har Formuesforvaltning mottatt pris for årets beste digitale initiativ.

− Prisen er en fantastisk anerkjennelse av vår hybride rådgivningsmodell. Teknologi kan ikke erstatte den personlige relasjonen mellom kundene og rådgiverne. Men vår erfaring er at teknologi brukt riktig løfter kundeopplevelsen, sier sjefsstrateg Anders Zachrisson i Formuesforvaltning.

− De gode tilbakemeldinger fra kundene betyr mest for oss, men det er veldig gøy og inspirerende å få denne bekreftelsen på at Formuesforvaltnings digitale løsninger er ledende sammenlignet store internasjonale aktører. Dette forteller oss at vi har en organisasjon som skaper kundeopplevelser som er unike ikke bare i Norden, men også globalt.

Vinnerne er ledestjerner

– De gode tilbakemeldinger fra kundene betyr mest for oss,. Men det er veldig gøy og inspirerende å få denne bekreftelsen på at Formuesforvaltnings digitale løsninger er ledende sammenlignet store internasjonale aktører, sier sjefsstrateg Anders Zachrisson i Formuesforvaltning.

Kåringen Digital Wealth Management Impact Innovation Awards er utført av det internasjonale rådgivnings- og analyseselskapet Aite Group. Prisutdelingen er ment som en anerkjennelse til gode digitale innovasjoner som bringer Wealth Management-bransjen fremover. Et globalt panel med seks eksterne eksperter på digital formuesforvaltning kårer vinnere innenfor seks ulike kategorier. I dag ble det kjent at Formuesforvaltning vinner kategorien Digital Initiative of the Year.

Dette er Wealth Management-selskaper som andre vil ta etter, uavhengig av størrelse.

Aite Group om prisvinnerne

«Vinnerne er ledende på å identifisere og implementere nye produkter, eller utvikle automatisering og effektivisering som løfter bransjen et steg videre mot neste generasjons finansielle tjenester. Dette er Wealth Management-selskaper som andre vil ta etter, uavhengig av størrelse», heter det i en pressemelding fra Aite Group.

– Enorme fremskritt

− Årets Impact Innovoation Awards viser tydelig at Wealth Management-selskaper globalt har gjort enorme fremskritt på alle områder innenfor digitalt kundeengasjement de siste 18 månedene, sier Alois Pirker som er analysesjef hos Aite Group.

− Digitale fremskritt har ikke bare ført til at ledende selskaper har vært i stand til å holde kontakten med kundene i en periode med sosial distansering, men også endret forretningsmodellene, utvidet tjenestetilbudet og ført til at de har nådd nye kundegrupper, sier Pirker.

Kommet nærmere kundene

Formuesforvaltning har de siste årene tatt frem en digital quiz, en digital, dynamisk formuesplan og en rekke porteføljelinser i appen som har bidratt til dypere, og mer innsiktsfulle samtaler med kundene.

− Vi ser at god rådgivning kan føre til verdifulle livsendringer for kundene. Frem til nå har bransjen ikke lyktes med å gi enkel og inspirerende rådgivning. I stedet for å skape engasjerende dialoger rundt hva formuen kan bety for hver og en, blir samtalene ofte tekniske, produktorienterte og kjedelige, sier Zachrisson.

− Kundene har fått lange, formelle dokumenter som er vanskelige å forstå i stedet for en enkel og dynamisk action-plan. Dette utfordret vi oss selv på og vi er stolte over hva vi har fått til på kort tid.

Vi ser at god rådgivning kan føre til verdifulle livsendringer for kundene. Frem til nå har bransjen ikke lyktes med å gi enkel og inspirerende rådgivning. I stedet for å skape engasjerende dialoger rundt hva formuen kan bety for hver og en, blir samtalene ofte tekniske, produktorienterte og kjedelige.

Anders Zachrisson, Chief Strategy Formuesforvaltning

Får god innsikt i appen.: I Formueappen har kundene en digital formuesplan og de kan løpende følge med på avkastningen, klimaavtrykket og i hvilke selskaper, sektorer og land kapitalen er plassert.

 

Godt samspill i organisasjonen

Han trekker frem det gode samspillet mellom utviklerne og rådgiverne som en av årsakene til at Formuesforvaltning har lykkes godt med de nye digitale løsningene.

− Dette kommer ikke gratis. Det har vært mye hard jobbing fra mange i organisasjonen, spesielt utviklerne og rådgiverne som har vært utrolig flinke til å ta dette ut til kundene.

Gode partnere

Løsningen i appen er bygget på Saleforce-plattformen, og Formuesforvaltning har blitt en europeisk referansekunde for den amerikanske giganten.

− Stor takk til Salesforce og vår implementasjonspartner Stretch for godt samarbeid, avslutter Zachrisson.

Ingun Stray Schmidt Head of PR and content i Formue

Ingun har ansvar for innhold og PR i Formue. Hun har redaksjonelt ansvar for alt skriftlig materiell som publiseres på Formues blogg Innsikt, samt rapporter som produseres fra Formues Marketingavdeling. Hun er konsernets pressekontakt.

Kontakt oss