– Det gir meg mye mer glede å ha fire Porscher i garasjen enn femten millioner mer i banken, forteller Jan Jørstad. Lillehammer-mannen har gjort Porsche-interessen til en lønnsom hobby, kombinert med klok forvaltning av formuen.
– At jeg har opparbeidet meg midler gir frihet til å bruke penger på det som gir meg mest glede – å samle på Porscher. Samtidig får jeg til og med avkastning, og rådgiveren min Jarle i Formue, passer på at jeg har balanse i porteføljen og ikke tar ut mer midler at jeg har nok til det jeg egentlig investerer i, sier Jan.
Se video der Jan viser frem Porschene her:
En ydmyk start og en eventyrlig reise
Jan Jørstad (75) vokste opp i Lillehammer, hvor faren startet en rørleggerbedrift i 1954. Etter gymnaset dro han til Trondheim for å bli VVS-ingeniør. Så kom behovet for å oppleve verden, som tok ham på roadtrips gjennom Europa og Afrika med jobber i både cruise- og skibransjen.
Tilbake i Lillehammer overtok Jan familiebedriften, og bygde opp en imponerende virksomhet med avdelinger i syv byer. Han var også involvert i flere store boligprosjekter, og har jobbet som konsulent. Skiinteressen bidro til at han engasjerte seg sterkt som frivillig i BarneBirken.
– Mine to sønner var ikke interesserte i å ta over rørleggerbedriften, så jeg solgte til partneren min og har aldri sett meg tilbake. Salget ga meg en startkapital som sammen med Formue har vokst sakte, men sikkert, i og med jeg har vært forsiktig med å bruke midler. Jeg reparerer fremfor å kjøpe nytt, sier han.
Les også: Formue har Norges mest fornøyde kunder 9. år på rad
Lidenskapen for Porsche
Jans interesse for biler begynte tidlig, men det var et Porsche-treff på Rudskogen for noen år siden som tente en gnist. Så ble en nær venn av ham alvorlig syk.
– Arne er lidenskapelig opptatt av Porsche, så jeg lovte ham at hvis han ble frisk, skulle jeg kjøpe en Porsche han kunne ta hånd om. Dette ble starten på min Porsche-samling som på det meste bestod av seks nøye utvalgte biler, forteller han.
Kollegaen Arne Sagemoen fungerer som hans «Porsche-forvalter». Med de rette kontaktene i miljøet sørger han for at Jan investerer strategisk i biler med potensiale for verdistigning. De vurderer faktorer som alder, stand, begrenset opplag og bilens historikk.
Nå blir Jan kontaktet når spesielle modeller kommer for salg. I sommer solgte han to av bilene som ga skattefri gevinst på 740.000 kroner. Hans nyeste kjøp er en sjelden jubileumsmodell.
Helhetlig rådgivningsbehov
Selv om Jan har en imponerende evne til å balansere sine interesser og investeringer, har Formue spilt en nøkkelrolle i hans økonomiske strategi. Formue hjelper Jan på rådgiversiden med å styre likviditeten, passe på det skattemessige og sørge for regnskapet.
– Jeg ble lei av banker som hele tiden skulle flytte midler for provisjonens skyld. Jeg opplever Formues tilnærming som mer real, og vi har en lett og ærlig tone og kan snakke om absolutt alt. Kona mi har også blitt kunde av Formue med sine midler.
Selv om Jan har skapt en betydelig formue, er han ikke opptatt av luksus. Fra å bygge opp en suksessfull virksomhet til å forvalte verdiene gjennom Formue, har han funnet en balanse som lar ham leve livet fullt ut.
– Jeg sover godt om natten og har aldri vært opptatt av penger i seg selv, i stedet handler det om å bruke midlene på det som gir mening og glede. Det er noe helt spesielt å kjøre disse bilene – en opplevelse som ikke kan sammenlignes med noe annet.
Les også: Fire grunner til å velge en uavhengig formuesforvalter – Formue
Et spesielt forhold til bilene
For Jan handler bilene om mye mer enn investeringer. Han er spesielt stolt av en totalrestaurert modell fra et Porsche-verksted i Son som det kun finnes et fåtall av. Han vurderer å selge den på auksjon i Europa, og en lignende modell ble nylig solgt for 5,2 millioner kroner.
– Investeringer er jo en prosess som endrer seg ettersom man blir eldre, så i samarbeid med Jarle vurderer vi stadig risikoviljen i porteføljen. Hvis det kommer til et punkt der jeg ønsker å avslutte investeringsreisen med Porsche, vil jeg uansett beholde Dakar-modellen. Den er egentlig bygd som en rallybil med høyere bakkeklarering, så den kan jeg kjøre på fjellet med skistativ, ler han.