Ny kundeportal

Skrevet av Ingun Stray Schmidt

I mars lanserer Formuesforvaltning kundeportalen i ny drakt. Samtidig kommer en oppdatert versjon av appen.

–  Vi har fått mange gode tilbakemeldinger på Formueappen. Disse har vi tatt med oss når vi har bygget en helt ny kundeportal, sier forretningsutvikler i Formuesforvaltning André Johansen.

Nå får både appen og kundeportalen samme tekniske plattform og designet i kundeportalen blir nytt. Fornyelsen gir en mer moderne og helhetlig opplevelse på tvers av kanalene.

– Kundene skal kjenne seg igjen og selv kunne velge hva de vil gjøre på mobil, nettbrett eller foran datamaskinen. I månedene fremover vil vi gradvis harmonisere funksjonalitetene som er tilgjengelig på kundeportal og i appen, sier Johansen.

Gjør kundeopplevelsen rikere

Forretningsutvikler André Johansen

Via Formuesforvaltnings digitale kanaler kan kunder holde seg oppdatert på utviklingen av porteføljen, oppgaver som må utføres og aktuelle hendelser. Den digitale formuesplanen gir oversikt over kundens formuesituasjon, målsettinger, preferanser og strategi. Dokumentarkivet gir rådgiver mulighet til å dele presentasjoner og notater, mens våre fageksperter kan dele rapporter og informasjon med kundene. Eksempler på dette kan være vår skattemessige og juridiske gjennomgang, pensjonsrapport, gjennomgang av regnskapsprosessen m.m.

– Formuesforvaltning har kommet godt ut i kundeundersøkelser de siste årene. Vi har blant annet klatret fra sjette til første plass på digitale løsninger på Kantar Sifo Prosperas kundeundersøkelse innen Private Banking, sier Johansen.

– Denne posisjonen skal vi ikke bare beholde, men også forsterke.

Vil gi mer verdifulle samtaler

Han fremhever at utviklingen av de digitale kanalene ikke er ment å erstatte den nære personlige relasjonen mellom rådgiver og kunden.

Innholdet og opplevelsen fra våre digitale kanaler skal være en forlengelse av det personlige møtet med rådgiver. Vi tror at informasjonsflyten som skjer gjennom våre digitale kanaler vil gi enda mer verdifulle samtaler med kundene, sier Johansen.

Utvidelse av innhold i tiden fremover

I første versjon av den nye kundeportalen er funksjonalitetene som er mest benyttet prioritert. Selv om alt ser nytt ut, vil mye av innholdet og funksjonene være kjent.

Portalen får en startside som vil fungere som et dashboard. Der vises overordnede hovedtall på porteføljen og en oversikt over de viktigste oppgavene kunden må ta tak i. Det vil typisk være signeringer, oppgaver og uleste dokumenter. Man får også tilgang til våre podcasts og alle de siste nyhetene fra vår blogg. Senere kommer informasjon om webinarer og andre type hendelser å bli tilgjengelig.

Ny portal: Slik vil det se ut når man logger seg inn på kundeportalen.

Enklere oversikt

I porteføljeoversikten kan man enkelt få oversikt over verdier og utvikling, se hvordan porteføljen er sammensatt. Man kan ved hjelp av menyvalg kunne klikke seg ned i beholdninger og transaksjoner.

– Smarte filtre vil gjøre det mulig  å se porteføljens utvikling over ulike tidsperioder og kundeforhold. Dette vil gjøre det enklere for kundene å vite hva de er investert i og hvordan utviklingen har vært, sier Johansen.

Kundeporten vil også inkludere dokumentarkivet og en mulighet til å signere ordre og dokumenter. En nyhet blir at brukere kan se andre oppgaver man har blitt enige om, slik mange allerede kjenner fra appen.

Mer oversiktlig: Det blir enklere å se historisk avkastning og følge med på porteføljen i den nye portalen.

Formuesplanen på web

En god del av våre nye og eksisterende kunder har fått tilgang til den nye digitale formuesplanen via app. Om bare noen få uker vil formuesplanen også komme i full versjon for web.

– Vi jobber også med en visning av hvordan porteføljen er bygget opp sammenlignet med strategien som er lagt. Det blir et nyttig verktøy for å se om man er riktig posisjonert i forhold til målsettingene. Ikke alle kunder har digital formuesplan enda, men det vil komme i månedene fremover, sier Johansen.

Det nye kundeportalen vil også være bedre tilpasset ulike skjermflater. Benytter man kundeportalen, vil innholdet automatisk tilpasses skjermstørrelsen man sitter på, uansett om det er PC, Mac, nettbrett eller mobil.

Nye perspektiver på porteføljen

Noe av den mest spennende funksjonen som nå lanseres er såkalte porteføljelinser. En tilbakemelding fra brukerundersøkelser har vært at kunder ønsker å kunne se mer detaljer og få nye perspektiv på porteføljene. Med de nye porteføljelinsene skal kundene få bedre innsikt i dette.

Nye linser: Snart vil man kunne se hvor kapitalen er plassert rundt i verden, samt i hvilke selskaper og sektorer.

Først ut i appen var porteføljelinsen for bærekraft. Der kan kunder følge med på hvor bærekraftig porteføljene er målt blant annet i karbonavtrykk og ESG-score. Snart vil denne porteføljelinsen også bli tilgjengelig på kundeportalen.

Andre linser som kommer snart er porteføljeoppbygging, geografi, samt selskaper og sektorer. Porteføljeoppbygging vil gi innsikt i hvordan porteføljen er konstruert. Geografi viser hvor i verden kapital er plassert, både hvilke kontinenter og land. Mens selskaper og sektorer vil gi bedre innsikt i hvilke kjente og ukjente selskapsnavn man indirekte er med på å eie og hvilke sektorer disse opererer innenfor.

Veien videre

– Denne første lanseringen betyr ikke det at vi er ferdige. Dette er starten på en større videreutvikling av både app og kundeportalen, sier Johansen.

– Vi skal også utvikle nye og bedre kundeopplevelser i alle steg av kundereisen. Det skal vi gjøre med innhold som inspirerer og engasjerer, og tjenester og funksjonalitet som sikrer at våre kunder får innsikt og oppnår sine målsettinger.

Første versjon av ny kundeportal og oppdatert app kommer 15. mars. Deretter vil det komme ny funksjonalitet med bare noen ukers mellomrom i tiden fremover.

Ingun Stray Schmidt Head of PR and content i Formue

Ingun har ansvar for innhold og PR i Formue. Hun har redaksjonelt ansvar for alt skriftlig materiell som publiseres på Formues blogg Innsikt, samt rapporter som produseres fra Formues Marketingavdeling. Hun er konsernets pressekontakt.

Kontakt oss