Sansen for lukt

Skrevet av Ingun Stray Schmidt

Med sin såpeserie uten unødvendige kjemikalier, C Soaps, har Caroline Heyerdahl satt et avtrykk i norske hjem som ikke kan vaskes bort.

Såpekoker jo et skjellsord, men jeg sier det med stolthet, ler Caroline Heyerdahl. Hun kan gjerne spøke med at hun er en såpe-koker, men alle som kjenner Heyerdahl, vet at hun er milevis unna å være såpekoker i ordets rette forstand. Siden lanseringen av den grønne såpeserien C Soaps for fem år siden har hun jobbet nesten døgnet rundt fra «hjørnekontoret» bak skjermbrettet i stuen hjemme i Drammen. Ambisjonene går langt utover såpene. Heyerdahl ønsker en endring.

– Håndverket i husholdningen er i ferd med å forsvinne. Når folk vasker, så tyr de ofte til lettvinte løsninger. De sprayer på kjemikalier og fyker over med en mopp. Mitt mål har hele tiden vært å utvikle en bedrift som endrer folks oppfatning av rengjøring med såper, sier Heyerdahl.

På hjemmebane

Vi møter Heyerdahl på hjemmebane i Drammen. Hun byr på seg selv, kaffe og lokale bringebær fra Vollen i Asker som smaker himmelsk. Å komme inn i Heyerdahls univers er en reise i barndommens glemte dufter og stemninger. Hun snakker om lukten av frossent sengetøy på iskalde tørkesnorer, lukten av saltvann, søte bringebær og tørket myrra. Hun forteller om den økologiske arven fra småbruket, Bekkelund, som familien drev i Vollen i Asker, ved siden av oppveksten i Bærum, der hun fikk med seg verdien av tradisjoner, håndverk og kvalitet. Og hun snakker om tiden hun jobbet i New York, der hun lærte at «Strange is good». Hun er personlig, men privat. En hårfin kombinasjon som Heyerdahl mestrer til fingerspissene. Selv om Heyerdahl er en tydelig frontfigur på produktets hjemmesider og på sosiale medier, er hun nøye på hvor grensen går.

– You have to be the brand. Det rådet fikk jeg tidlig. I min norskhet så tenkte jeg først at jeg er jo ingen. Jeg er jo ikke en kjent person i Norge med eget TV-program. Men jeg mener mye om økologisk mat og om forbruk. Det var ukomfortabelt i begynnelsen, men jeg tenkte at dersom det må til, så gjør jeg det, sier hun.

«Hallo på do»

«Hallo på do», «Pappskalle? Gjerne det». «Takk for tilliten». Alle produktene til C Soaps har ulike tekster som Heyerdahl har skrevet selv. Tekstene har det lille glimtet i øyet som gjør at de treffer perfekt som en personlig hilsen.

– Før jeg lanserte, var jeg opptatt av hvilken personlighet produktet skulle ha. Jeg ville skrive tekster som om jeg skrev til en god venn, sier hun. På etikettene til C Soaps har hun i tillegg plassert ulike hvitmalte personlige symboler. Det er alt fra en liten elefant, en sjøhest, en eikenøtt til en gammeldags nøkkel.

– Design er nesten det vanskeligste når man skal lansere noe eget. Jeg måtte lage noe som ingen kunne stjele eller kopiere veldig lett. Det var også viktig for meg å bruke symboler som betyr noe for meg. De tok jeg frem og spraylakkerte dem hvite, sier hun.

Gjenskaper bilder

Veien frem til de ferdige såpene i butikkhyllene er et komplisert puslespill. Duftene utvikles hos anerkjente Robertet i Grasse i Frankrike, en økologisk produsent som lager dufter for noen av verdens mest kjente motehus. Små duftflasker i grått metall sendes frem og tilbake mellom Grasse og Drammen før Heyerdahl har fått den duften hun er ute etter.

– Når jeg skal skape en duft, må jeg gjenskape et bilde for dem. Da bruker jeg ofte en filmscene, jeg gjenskaper duftminner. Franskmennene er jo lidenskapelige, så det er et språk de forstår. De sender opp en sølvflaske med duften jeg har beskrevet, og så lukter jeg på den om morgenen, om kvelden, før og etter jeg har spist og tester den på folk rundt meg, forteller hun.

– Jeg bruker kun økologiske dufter. Hvis jeg kjøper de billigste duftene som er sprøytet, så bidrar jeg til å øde-legge biomangfoldet for at det skal lukte godt hjemme. Det er helt uaktuelt for meg. Emballasjen kommer fra en produsent i California som hun nærmest gråt seg innpass hos, mens selve produksjonen skjer i England.

– Jeg har en personlig relasjon til leverandørene mine. Det er viktig for meg å ha den sterke kontakten med folk. Selv om C Soaps er en liten aktør, gjør vi en viktig jobb på det norske markedet. De må fortsette å levere til oss selv om det kommer en annen større kunde som ønsker prioritet, sier Heyerdahl.

– Det er bare en måte å gjøre det på. Ha oppdragelsen i bunn og ta med presanger!

Et produkt med flere funksjoner

Selv om Caroline Heyerdahl har en større visjon med sine produkter, var det aldri et alternativ å satse morsarven på noe hun ikke kunne leve av.

– Jeg ville investere i noe som kunne skaleres og noe jeg kunne tjene penger på. Ellers kunne jeg sittet hjemme og laget pene såper på kjøkkenbenken, sier hun.

– Det er ikke det jeg skal. Det å endre folks vaner er viktig for meg! Jeg vil lage ett produkt som har flere funksjoner slik at man slipper å kjøpe så mange forskjellige produkter. Det er gøy, sier hun. Heyerdahl har investert mye penger i å bygge opp nettbutikken som er bedriftens «digitale hjerne».

– Jeg må utnytte teknologien slik at jeg får tid til å drive med med opplæring, forklare og vise små vaskevideoer. Jeg vil også utvikle nye bra produkter. Vaske er kjedelig, men den følelsen når du står med nyvasket tøy eller det lukter nyvasket hjemme og det lukter godt – den er unik. Det er ren moro.

– Er det noe gammeldags over det å starte med såpe-produksjon?

– Du kan godt ha en robotstøvsuger, men det er hånd-kraft som må til for å brette tøy og vaske flater. Vaskemidler er en kategori som fortjener mer oppmerksomhet. Å komme inn i et hjem som lukter godt er en god følelse – der ligger mye omsorg. Omsorg er en av få ting som ikke kan kjøpes for penger.

Tjente penger fra dag én

Fem år etter lansering selges C Soaps i over 300 butikker i Norge, 100 butikker i Sverige i tillegg til egen nettbutikk. En av hennes største kunder er Fretex, som har omfavnet hennes miljøvennlige såper. Omsetningen ligger på rundt ti millioner kroner og hun har tjent penger fra dag én.

– Å komme inn i et hjem som lukter godt er en god følelse – der ligger det mye omsorg, sier Caroline Heyerdahl.

Tilbakemeldingene fra fornøyde kunder har gitt henne enorm støtte på reisen. Det har kommet godt med, for det har vært noen utfordringer. Blant annet da landets største såpeprodusent lanserte en nærmest ren kopi av hennes serie. Noe av språket på etikettene var ordrett kopiert, i tillegg til at det var brukt nesten like symboler og gjennomsiktige flasker.

– Det er en ære å bli kopiert, sier man. Jeg får bare si tusen takk for det. Jeg må bare fortsette å gjøre det jeg gjør. Jeg putter pengene mine i det jeg mener. Jeg selger ikke skyllemiddel og velger økologiske dufter som har lukt. Jeg ville aldri brukt hvitveis, for den planten giftig og har ingen duft. Dysene på mine produkter skal slippe ut så lite som mulig for å redusere forbruket. Selv om jeg hadde solgt mer, så gjør jeg det ikke.

Interesse for produktene

– Er en av de viktigste ingrediensene i C Soaps deg og din personlighet?

– Nei, det tror jeg ikke. Jeg tror produktserien hadde solgt godt selv om den hadde blitt importert. Men det gir en tyngde å si at dette har jeg svettet, slitt og strevet for og laget selv. Når folk hører hvor kompleks produksjonen er, så skjønner de at dette er et stykke arbeid. Det synes folk er morsomt og interessant.

Hun har allerede fått tilbud om å selge bedriften. Det er foreløpig ikke aktuelt.

– Jeg er interessert i produktene, jeg ønsker meg ikke tre helikoptre i hagen. Mye blir ikke nødvendigvis mer, sier hun.

– Jeg synes det er gøy å lære ting. Jeg er en nysgjerrig type, og jeg føler mye med kvalitet uten at det behøver å være dyrt. Jeg har en kjærlighet for håndverket, og det er dette jeg har lyst til å jobbe med. Nå er jeg snart 50 år, og jeg stoler på meg selv. Jeg føler meg fristilt og har mye ugjort.

Ingun Stray Schmidt Head of PR and content i Formue

Ingun har ansvar for innhold og PR i Formue. Hun har redaksjonelt ansvar for alt skriftlig materiell som publiseres på Formues blogg Innsikt, samt rapporter som produseres fra Formues Marketingavdeling. Hun er konsernets pressekontakt.