Etiopiske kvinner fikk anstendig arbeid ved å flette kurver for Mester Grønn

Skrevet av Ingun Stray Schmidt

Håndlagde kurver laget av etiopiske kvinner selges nå i Mester Grønns butikker. Kurvene er et resultat av et samarbeid mellom Partnership for Change og blomsterkjeden. Rundt 300 kvinner har flettet seg ut av ekstrem fattigdom gjennom dette prosjektet LEWUT, som betyr forandring på etiopisk. – Kurvprosjektet har endret livet mitt, sier Demeku Dessie som er en av kvinnene i prosjektet. 

I 2019 inngikk Partnership for Change (PfC) et samarbeid med Mester Grønn for å profesjonalisere og kommersialisere produksjon av kurver fra Bahir Dar i Amhara-regionen i Etiopia. Dette en by omkranset av bønder som dyrker råmaterialer for kurvfletting. De fleste kvinnene i dette området behersker kunsten å flette kurver og rundt 300 deltar i prosjektet. Av disse er 288 alenemødre.

Se hvordan kvinnene jobber her:

Les mer om prosjektet her:

Leverte 8000 kurver

Våren 2019 leverte kvinnene de første 8 000 kurvene til Mester Grønn. I januar 2021 kom det ytterligere 4 000 kurver med nytt design. Kurvene selges i blomsterkjedens butikker over hele Norge og kurvfletterne får betalt pr. kurv. De fleste får en inntekt tilsvarende flere ganger det en industriarbeider tjener i det afrikanske landet. Nå er det kommet ytterligere 2000 kurver fra produksjonen i 2021 i salg i Mester Grønns butikker. Ved å kjøpe en kurv bidrar man til at kvinnene får bedre livsvilkår for seg selv og sine barn.
– Samarbeidet med Mester Grønn har vært veldig viktig og lærerikt for kvinnene og jeg er glad for at siste levering med kurver nå er i butikkene. Ved å kjøpe kurver bidrar man til anstendig arbeid for fattige kvinner i Etiopia – som bokstavelig talt fletter seg ut av fattigdom, sier Oscar Haugejorden, daglig leder i PfC. Formue er hovedsamarbeidspartner for PfC.

Fikk livet endret: Kurvprosjektet endret livet til Demeku Dessie

-Endret livet mitt

– Dette kurvprosjektet har endret livet mitt. Selv mannen min oppmuntrer meg til å jobbe. Dette har forandret livet til hele familien, sier Demeku Dessie som er en av kvinnene som har deltatt i prosjektet.
– Foreldrene mine var veldig fattige bønder. Vi var syv i familien, og vi vokste opp veldig fattige. Jeg er 27 år og mor til to barn. Mitt eldste barn er 11 år. Jeg ble gift da jeg bare var et barn selv, 15 år – og jeg fikk mitt første barn som 16-åring. Jeg kjente ikke til noe annet liv enn ekteskap og barn. For å kunne få mat til familien pleide jeg å lage kurver og selge dem på det lokale markedet til en veldig billig pris, forteller hun.

Tre størrelser: Kurvene kommer i tre størrelser. Foto: Mester Grønn

 

Bidrar til bærekraftig utvikling

Rundt halvparten av verdens befolkning har så lav inntekt at den ikke er til å leve av. Mange av disse er kvinner og unge, og særlig i Asia og Afrika er utfordringene store. Å skape økonomisk vekst og nye arbeidsplasser gjennom anstendig arbeid, er en forutsetning for bærekraftig utvikling. Partnership for Change (PfC) er en ideell organisasjon som bidrar til bærekraftig utvikling ved å blant annet skape arbeidsplasser for kvinner lokalt slik at de blir økonomisk selvstendige. Gjennom å inngå partnerskap med næringsliv, entreprenører, filantroper, investorer og myndigheter, skaper PfC konkrete resultater inn mot FNs bærekraftsmål.

Har løst oppgaven godt. Kvinnene har vært veldig løsningsorienterte for å kunne masseprodusere like kurver ettersom de verken kan lese, skrive eller regne:

Løsningsorienterte

De fleste kvinnene i Bahir Dar kan verken lese, skrive eller regne, noe som er en utfordring når kurver skal flettes på mål. De har vært løsningsorienterte og gjennom bilder, fysiske eksempler og maler har de klart å flette kurver i riktige størrelser. Deres vilje til å lykkes har gjort dette til et prosjekt som gir glede og mening for kvinnene og deres familie.
Hovedformålet med prosjektet er:
• Å skape bærekraftige jobbmuligheter, spesielt rettet mot kvinner på landsbygda i Etiopia
• Produksjon og markedsføring av kurver. Kurvene produseres av lokale kvinner.
• Utvikling av en verdikjede for produksjon og eksport. Det inkluderer rekruttering, råvarer, lagring, emballering og merkevarebygging både lokalt og for eksport.
• Å lage en transparent verdikjede for kurvproduksjon i Etiopia. Det kan føre til internasjonale og lokale investeringer, samt handel for etiopiske kurvprodusenter.

Ønsker du å vite mer om PfC. Les mer her eller kontakt Formue her.

Ingun Stray Schmidt Head of PR and content i Formue

Ingun har ansvar for innhold og PR i Formue. Hun har redaksjonelt ansvar for alt skriftlig materiell som publiseres på Formues blogg Innsikt, samt rapporter som produseres fra Formues Marketingavdeling. Hun er konsernets pressekontakt.

Kontakt oss