Formues rådgiving frigjør tid: – Målet er alltid å skape

Skrevet av Ingun Stray Schmidt

Får tid til å skape:  Roy-André Tollefsen har valgt Normann Oftedal og hans team ved Formues kontor i Stavanger som rådgivere for sin formue. Det frigjør tid til å skape noe nytt.

Roy-André Tollefsen solgte sin første bedrift til Visma allerede som 36-åring. Nå er den driftige entreprenøren fra Rogaland i full gang med sitt største prosjekt så langt, plattformen Enjoy! – Målet er alltid å skape. Gode tjenester. Arbeidsplasser. Ikke minst skape bedre forståelse av alt som skjer rundt oss, spesielt innen teknologi, sier Tollefsen.

Ekstrovertene har lenge stjålet rampelyset fra introvertene, men nå er vi i introvertenes tidsalder der profesjonelle nerder som Elon Musk, Mark Zuckerberg, Larry Page, Sergey Brin og avdøde Steve Jobs er dagens rockestjerner. En status de har oppnådd ved å bruke teknologien til å skape løsninger som gjør livet enklere for folk.

Hårete mål

I Sandnes er en profesjonell, introvert nerd godt i gang med sin reise med samme visjon. Og den er så langt svært suksessrik. I 2017 solgte Roy-André Tollefsen (41) sin første større gründerbedrift, Trollweb Solutions, til Visma og ble kunde av Formue. Nå har han satt seg et hårete mål: Han skal få folk til å bruke mindre tid på avhengighetsskapende plattformer som Facebook og Tiktok, og mer tid i den virkelige verden.

Ønsker du kontakt med en rådgiver hos Formue. Trykk her

Men hvordan startet det hele og hva bruker han tiden på nå? Og hvorfor har han bygget en pengebinge etter modell fra sitt idol Onkel Skrue?

Lærte lærerne

Spirte tidlig: – Når du er gründer, begynner spiren ofte å gro tidlig. Jeg begynte nok å bygge og skape ting allerede fra 8–9-årsalderen, sier Roy-André Tollefsen.

Kort oppsummert, hvorfor har du kommet dit du er i dag?

– Når du er gründer, begynner spiren ofte å gro tidlig. Jeg begynte nok å bygge og skape ting allerede fra 8–9-årsalderen, sier han. Når de to Tiki-100-datamaskinene på barneskolen sluttet å fungere, kom lærerne og hentet Tollefsen fra timene for å få dem i gang igjen. Da hadde han i flere år hacket på datamaskiner foreldrene hadde tatt med hjem.

Hacket?

– En hacker er primært en dataekspert eller -entusiast som bruker sin kompetanse og interesse til å tilegne seg enda mer kunnskap, forklarer Tollefsen. En profesjonell nerd. Og hva gjelder Tiki-100-datamaskinen, så har han i dag en helt identisk datamaskin stående på kontoret.

På ønskelisten: – Drømmen er en Enigma-maskin. Men sist jeg sjekket var prisen et 7-sifret beløp, sier Tollefsen.

– Jeg har jo på listen å bygge opp og åpne et tech-museum i løpet av de neste 5–10 årene, så jeg fant tidlig ut at jeg måtte begynne å samle de beste klenodiene. Han hinter samtidig til Formues lesere om å kontakte ham om de har noe liggende som de vurderer å kaste.

– Alt er interessant – og jeg betaler frakten, sier han med et smil.

Alt handler om interesse og kreativitet

Han startet sin første nettbutikk i 1993, 13 år gammel. På den tiden var de fleste ikke engang klar over at internett eksisterte.

– Jeg skapte egne produkter for salg og lærte meg teknologien fra tidlig alder. Det har vært nøkkelen til min suksess, sier han.

Selv om alle nå bruker internett, er det få som forstår hvordan ting faktisk henger sammen på baksiden, og den kunnskapen og innsikten er i dag gull verdt for mange.

– I tillegg har kreativitet vært sentralt i min oppvekst. Det er ufattelig viktig at den offentlige skolen fokuserer mer på det kreative. Kreativitet bør være en del av alle fag. Man må klare å tenke selv, uten for mye regler og rammer, sier han. Under COVID-sommeren 2020 bygget han sammen med barna www.perlemester.no, en egen nettbutikk for salg av blant annet perler.

– Barn fanger opp og lærer utrolig mye mer enn vi voksne tror. Å forstå konsepter som innkjøp, avanse, markedsføring og kundeservice er noe man alltid vil kunne få nytte av senere i livet.

Oppdaget snekkerverksted hos Facebook

Tollefsen er klokkeklar på at kreativitet blir et av de aller viktigste “fagområdene” i arbeidslivet de neste tiårene.

Facebooks snekkerverksted. Foto: Privat

Han er blitt invitert til blant annet Google, LinkedIn og Facebook i Silicon Valley, og fått sett med egne øyne hvordan de stimulerer kreativitet.

– De ligger 10–15 år foran oss, sier Tollefsen, og legger til at det er langt fra noen magisk suksessformel som står bak verdens mest suksessrike selskaper.

Inne i Facebooks hovedkvarter i Silicon Valley, med det passende gatenavnet 1 Hacker Way, kom han forbi et fullt utrustet snekkerverksted. Da han spurte en Facebook-ansatt hvorfor de hadde et snekkerverksted i gangen, fikk han følgende enkle svar:

– Fordi det er kreativt og gøy, og gir oss en pause i en ellers teknisk komplisert hverdag.

Ble ledende på netthandel i Norge

–  Du hoppet av en trygg jobb for å starte for deg selv midt i finanskrisen i 2009. Hvorfor?

–  Etter å ha jobbet med komplekse IT-systemer for fysiske butikker som Elkjøp og Power i over ti år forstod jeg at netthandel ville få en kraftig vekst i årene fremover.

Det var ikke så mange andre enn samboeren som trodde på ham.

– Som entreprenør hadde jeg dermed i praksis ikke annet valg enn å gå inn og dekke dette behovet på egen hånd.

En av de aller første kundene han fikk var Nokia.

– Nokia hadde nylig kjøpt et selskap med navnet Trolltech, og trolig var det navnelikheten som gjorde at de oppdaget Trollweb. Vi var jo egentlig altfor små for dem, men med kreativ opptelling av ansatte ble vi sett på som større enn vi egentlig var. I tillegg var timeprisen vi da tok for lav til at de kunne ta oss helt seriøst, så den måtte opp.’

– Vi var jo egentlig altfor små for dem, men med kreativ opptelling av ansatte ble vi sett på som større enn vi egentlig var.

Med det lærte han tidlig at riktig prising ut fra kompetanse og forventning er essensielt i den kommersielle verden. Trollweb Solutions ble gjennom de neste 5–10 årene Norges ledende leverandør av netthandel.

– Det var en utrolig fin tid, med et fantastisk godt team, både faglig og sosialt, minnes Tollefsen.

Viktig å kunne gi slipp på livsverk

– I 2017 solgte du selskapet til Visma for nærmere 100 millioner kroner. Hvorfor var det et riktig tidspunkt å selge på?

– Da Visma tok kontakt, hadde vi mange av Norges største merkevarer på kundelisten og hadde levert en positiv bunnlinje i alle årene. I tillegg hadde vi bygget opp en produktportefølje av betydelig verdi, og ikke minst et veldig solid omdømme i markedet.

Selskapet hadde også vokst til nærmere 100 ansatte, mens Tollefsens mål egentlig alltid hadde vært å ha et spisset team på maksimalt 15–20 ansatte.

– Jeg synes det er en perfekt teamstørrelse. Jeg liker å se på selskaper som et fotballag, der de ansatte er spillere med hver sine ansvarsområder, og der de sammen skaper noe bra, forklarer han.

– Jeg liker å se på selskaper som et fotballag, der de ansatte er spillere med hver sine ansvarsområder, og der de sammen skaper noe bra.

– En daglig leder kan på mange områder sammenlignes med en fotballtrener. Den som står i front, tenker smart og leder teamet sitt til å hele tiden bli bedre.

Han uttaler seg med faglig kompetanse. Tollefsen er nemlig sertifisert fotballtrener. En opplæring han tok for å bli en enda bedre fotballtrener i Sandnes Ulf, der han trener laget til sin nå seks år gamle sønn.

Det tok tre år fra salget til Tollefsen var helt ute av selskapet.

– Jeg kjente på et ansvar for de ansatte. Og ikke minst kundene.

Planlegger du å selge ditt selskap. Les her.

Solgte uten rådgivere

Hele salgsprosessen med Visma gjennomførte han uten eksterne rådgivere eller advokater.

– Visma var på alle måter et fantastisk selskap å bli en del av. Effektivt. Ryddig. Dyktige. Og ikke minst utelukkende trivelige folk, helt til toppen.

I tiden etter oppkjøpet tronet Trollweb på toppen av listen over de over hundre selskapene i Visma som gjorde det best.

– Noe av det jeg er mest stolt over med Trollweb, er at vi aldri hadde noen selgere. Alle kunder kom via referanser fra eksisterende kunder.

“Focus on the user and customer, and all the rest will follow,” er et ordtak han har hentet fra Google, og som han følger i det meste han gjør.

En kort pause

Det har gått litt over ett år siden du forlot Trollweb. Hvordan har du brukt tiden din?

Perlemestre: Tollefsens tre barn fra 11 år og nedover driver denne nettbutikken.

– Da jeg gikk inn i 2020, bestemte jeg meg for å bruke god tid på å finne ut hva jeg skulle bruke de neste 5–10 årene av livet på. Det at jeg i praksis kunne slippe å måtte jobbe mer resten av livet, ville fort kunne dradd meg inn i en lite kreativ spiral. Derfor måtte jeg raskt ut og gjøre ting jeg syntes var gøy og meningsfullt, samtidig som jeg ville kjenne på utryggheten. Det er et veldig viktig element for å tvinge seg selv til å tenke kreativt og utenfor boksen.

Han har valgt å gå mer aktivt inn i kommersialisering og strategi på et mer helhetlig nivå gjennom å være rådgiver for en rekke selskaper, samt aktiv investor i flere oppstartsselskaper. I tillegg bruker han flere timer hver dag på lesing av tyngre faglitteratur, tar online-studier ved Stanford University og har begynt å skrive på flere bøker, blant annet en barnebok.  Som mental avkobling tyr han til fysisk aktivitet som løping og squash.

Men det er de tre barna som alltid har hatt første prioritet. Stort sett hver dag har han gått hjem til vanlig tid for å være sammen med familien.

– Det er klart det blir sene kvelder, og det er nok samboeren som har fått lidd mest av min evige trang til å skape, sier han, og er tydelig på at hun har en veldig viktig del av æren i alt han gjør.

– Alt er et lagspill, også på hjemmebane.

Enjoy!, en potensiell Facebook-dødare

– Hva er drivkraften din i det du holder på med nå?

– Målet for alle gründere og entreprenører er å bygge og skape. “Challenge the ordinary,” som han kaller det.

– Det var først i voksen alder, da jeg begynte å leke med Lego med barna, at jeg forstod hvorfor jeg som liten aldri bygget etter tegningene som lå i esken. Skaperkraften til å gå egne veier kommer i tidlig alder, sier Tollefsen. Hans neste “byggverk” skal bli en “Facebook-killer” hvis det går som arkitekten planlegger.

– Tid. Kvalitetstid er det som blir det viktigste produktet i årene fremover, sier han.

Bort fra skjermen. Plattformen Enjoy.ly skal få folk ut i den virkelige verden

– Enjoy!, www.enjoy.ly, er en stor plattform som skal løse nettopp dette. Ved å samle alt som skjer på ett sted, fra konserter, teater og museum til aktivitetsparker og fjellturer skal Enjoy! bidra til å skape gode minner for alle, uansett alder og interesse.

I tillegg gir plattformen alle arrangører et veldig enkelt og effektivt verktøy for å synliggjøre sitt tilbud.

– Vi lanserte det vi kaller frustrasjonsfri booking til de første arrangørene for bare en måned siden. Man skal alltid klare å booke og betale for en aktivitet på under ett minutt.

Eilert Hanoa med på laget

Du omtaler Enjoy! som en mulig Facebook-dødare på hjemmesiden din. Hvordan skal et Sandnes-basert selskap ta knekken på Facebook?

– Facebook har ett mål: å holde deg som bruker på plattformen sin lengst mulig for å kunne vise flest mulig annonser. Med Enjoy! har vi helt motsatt tilnærming: å la brukeren raskt finne relevante ting som skjer, og så komme seg ut og oppleve dette, enten alene eller med andre.

Eilert Hanoa, CEO i Kahoot!, kom tidlig inn som investor. Selv har Tollefsen investert det han selv omtaler som “et betydelig millionbeløp” i plattformen så langt. Med på laget har han også fått med seg noen av landets fremste utviklere.

– De dyktigste utviklerne er som verdens beste fotballspillere. De vil spille på det beste laget, med de beste verdiene og den beste “missionen”. Med Enjoy! spiller alle i Champions League fra første dag, sier Tollefsen med et smil.

– De dyktigste utviklerne er som verdens beste fotballspillere. De vil spille på det beste laget, med de beste verdiene og den beste “missionen”. Med Enjoy! spiller alle i Champions League fra første dag

– Ikke deleger bort alt

– Hva er de viktigste erfaringene du har gjort deg som gründer så langt?

– Mange feiler unødvendig fordi de delegerer bort for mange viktige beslutninger. De som har studert personer som Steve Jobs og Elon Musk, vet at de var – og er – langt nede i alle detaljene rundt alt det kreative. Andre områder kan man delegere bort. For meg har det vært viktig å delegere bort forvaltningen av kapitalen til Formue. Det sparer meg for mye tid, og gjør at jeg kan fokusere enda mer på de kreative delene av arbeidet.

– Mange snakker også om at man må feile av ni av ti ganger før man får en større ting til. Der er jeg nok noe uenig. Nobelprisvinner Daniel Kahneman forteller i boken Thinking, Fast and Slow blant annet om hvordan man noen ganger må ta raske beslutninger og andre ganger bruke litt lengre tid. Er du litt usikker på en beslutning, så bruk litt ekstra tid. For mange feil beslutninger tar mye verdifull tid.

Pengebinge à la Onkel Skrues

Tollefsen elsker penger – fysiske penger. På sin egen hjemmeside www.trollandre.com skriver han følgende: “As part of being a Scrooge McDuck fan, I too love money. Not for the richness of it, but for the love for the actual, physical money. And so I too have tons (well, not as literally as with Scrooge McDuck) of beautiful coins and notes.”

Pengebinge à la Onkel Skrue

Dette må du utdype. Hva gjør at du elsker penger?

– Jeg liker klingende mynt – men ikke for rikdommens del. Jeg samler på mynter og sedler fordi de er så fantastisk fine. Det er vel ikke så mange kunstverk det er brukt mer tid på enn en seddel. Tusenlappen av Henrik Ibsen som ble brukt på 70- og 80-tallet, er utvilsomt favoritten, sier han.

Minstemann er for lengst hjernevasket til å også elske penger, og sammen har de bygget en ekte pengebinge à la onkel Skrues, med stupebrett og «Hold avstand»-plakater på veggene.

– Jeg synes det er viktig for barna som vokser i dag å forstå den faktiske verdien av penger, og da må de få ta og kjenne på fysiske penger.

Greid å forenkle det kompliserte

– Du har uttalt at målet er å bli milliardær. Hva var viktig for deg da du valgte rådgiver for formuen din?

– Etter en prosess der forskjellige aktører ble stilt opp mot hverandre var til slutt valget enkelt. Det som ble avgjørende var den tryggheten, soliditeten og den tilliten som jeg opplevde å få i Formue fra første stund.

Tillit er alt: – Det som ble avgjørende var en tryggheten, soliditeten og den tilliten som jeg opplevde å få i Formue fra første stund, sier Tollefsen. Her i hyggelig samtale med Normann Oftedal, leder av Formue kontor i Stavanger.

– Formue har til en stor grad greid å forenkle det som egentlig er veldig komplekst. Jeg investerer noe i aksjer på egen hånd også, men er langt fra ekspert, så et viktig moment for meg var å ha en aktør som kunne oversette det komplekse i det til noe forståelig.

Han trekker paralleller til Trollweb.

– Det å lære kundene å skjønne noe såpass komplisert som det vi leverte var ofte en utfordring. Løsningen ble å snakke rett fra levra, bruke norske ord og uttrykk, og ikke over-komplisere ting. Det samme gjelder for aktører som Formue. Man skal ikke gjemme bort fakta med kompliserte ord og uttrykk. Når du føler deg for dum til å spørre, er det som regel motparten som ikke har forklart godt nok.

Tillit er alt

– Tillit er kjernen i forholdet mellom Formue og våre kunder. Hva betyr tillit for deg som gründer?

– Hvis ikke det er tillit mellom partene, så fungerer det ikke. Det hjelper ikke å binde noen opp med lange avtaler dersom tilliten ikke er der. Det skal være en fin balanse på vektskålen mellom kunde og leverandør. I Trollweb sa vi opp kunder dersom vi følte det ikke var noe tillit. For meg betyr tillit alt, avslutter han.

Ønsker du å komme i kontakt med Formues rådgivere. Ta kontakt her

Ingun Stray Schmidt Head of PR and content i Formue

Ingun har ansvar for innhold og PR i Formue. Hun har redaksjonelt ansvar for alt skriftlig materiell som publiseres på Formues blogg Innsikt, samt rapporter som produseres fra Formues Marketingavdeling. Hun er konsernets pressekontakt.

Kontakt oss