Fiksuruoka bidrar i kampen mot matsvinn

Skrevet av Formue

Ifølge FN kaster innbyggerne i Europa og Nord-Amerika i gjennomsnitt mellom 95 – 115 kg mat per år. Å redusere matsvinn er et av FNS bærekraftsmål. Det finske selskapet Fiksuruoka, som selger overskuddsvarer og varer med kort holdbarhet, har i løpet av fem år redusert matsvinnet med over 4,5 millioner kilo. Formuesforvaltnings kunder er investert i Fiksuruoka gjennom oppkjøsfondet Verdane.

Å redusere matsvinnet vil skape økonomisk vekst, begrense klimaendringene og bidra til en jevnere fordeling av jordas ressurser som igjen fører til økt livskvalitet. Ved å kutte matsvinnet med en fjerdedel kan over 850 millioner sultne mennesker få dekket sitt behov for mat.

Stort leverandørnettverk

Det finske netthandelsselskapet Fiksuruoka er et av mange selskaper som de siste årene har utviklet gode løsninger som kan bidra til redusert matsvinn. Selskapet ble startet av Richard Lindroos i 2016. Forretningsideen er å selge overskuddsvarer og varer med kort holdbarhet. I løpet av selskapets fem års levetid har Fiksuruoka opplevd en betydelig økonomisk vekst og opparbeidet seg et leverandørnettverk med over 300 virksomheter over hele Finland. I fjor hadde selskapet inntekter på 12 millioner euro.

Tidligere i år kjøpte Verdane, et nordisk oppkjøpsfond som investerer i teknologibaserte selskaper, seg inn i selskapet. Verdane er et av oppkjøpsfondene som kunder av Formuesforvaltning kan investere i, gjennom våre private equity-løsninger.

– Fiksuruoka er et spennende selskap med en tydelig bærekraftsprofil, sier Mathilde Ragnhildstveit, investeringsanalytiker innen private equity i Formuesforvaltning.

Investeringsanalytiker Mathilde Ragnhildstveit

Støtter opp under FNs bærekraftsmål 

I FNs bærekraftsmål nummer tolv som handler om «ansvarlig forbruk og produksjon» er det et mål om å halvere matsvinnet per innbygger på verdensbasis innen 2030. Fiksuruokas forretningsstrategi bidrar til å nå dette målet og har allerede redusert matsvinn med over 4,5 millioner kilo.

– Fiksuruoka er i et veldig spennende stadium i sin reise med å bringe en bærekraftig, digital og budsjettvennlig løsning på et av de største problemene verden står ovenfor – matsvinn, uttalte Staffan Mörndal, Partner i Verdane, i en pressemelding tidligere i år.

Ragnhildstveit mener Fiksuruoka er et godt tilskudd i Verdanes portefølje, som består av flere selskaper med fokus på bærekraft.

– Når vi vurderer å investere i private equity-fond ser vi på miljø-, sosiale- og forretningsetiske forhold. Verdane har over lengre tid investert i selskaper som bidrar positivt på disse punktene.

Planer om å ekspandere 

Fiksuruoka er nå en ledende aktør innenfor deres segment i Finland. Med Verdane i ryggen ønsker selskapet å ekspandere sin virksomhet mot andre europeiske markeder. Mörndal har tidligere uttalt at han tror selskapet vil kunne spille en viktig rolle i det voksende markedet for bærekraftig matforbruk.

– Vi er imponert over Fiksuruoka-teamets forpliktelse til å bygge en bedre verden samt deres forståelse for netthandel. Vi er stolte av å bruke vår forretningsekspertise for å støtte selskapets internasjonale ekspansjon over hele Europa.

Juhani Järvensivu, daglig leder i Fiksuruoka, uttalte i pressemeldingen at Verdanes erfaring med internasjonalisering av andre porteføljeselskaper vil være nyttig for Fiksuruokas videre vekstplaner.

– Med sin merittliste og ekspertise i Nord-Europa, tror vi at de er den perfekte investor for Fiksuruoka. Jeg ser frem til å jobbe tett med Verdane-teamet når vi tar fatt på denne neste spennende fasen av Fiksuruokas vekstreise.

Fiksuruoka team

Grunnlegger og finansdirektør Richard Lindroos (til venstre), daglig leder og medgrunnlegger Juhani Järvensivu og markedssjef og medgrunnlegger Riku Poutanen.

Flere forbruksselskaper i porteføljen 

Blant Verdanes porteføljeselskaper finner man nærmere 30 selskaper som driver innen netthandel. Formuesforvaltnings kunder er indirekte investert i flere av disse, blant annet den svenske nettbutikken MatHem.

– Netthandel har vært en stigende trend i flere år. Med pandemien har denne trenden akselerert og vi tror disse selskapene vil konkurrere sterkt med etablerte fysiske matbutikker, sier Ragnhildstveit.

I løpet av de siste ti årene har våre kunder gjennom våre private equity-løsninger vært investert i rundt 50 private equity-fond og over 400 selskaper. Ønsker du å lære mer, kan du lese vår private equity-rapport her

Del artikkel

Kontakt oss