Opptur for global handel

Bevare & Utvikle / Fredrik Sjetne
2020-09-29

Volumet i verdenshandelen fortsatte å stige i juli. Dermed har det globale handelsvolumet steget to måneder på rad, ifølge ferske tall fra CPB Netherlands Bureau for Economic Policy Analysis (CPB).

Figuren viser utviklingen i det globale handelsvolumet hittil i år (blå linje) og sammenligner dette med perioden etter finanskrisen i 2008-2009 (grå linje). Merk at volum er en god indikator på aktivitet i handelen (dvs. antall containere og vaskemaskiner som flytter seg over landegrensene). Dataene er hentet fra CPB og dekker 81 land eller 99 % av det globale handelsvolumet.

COVID-resesjonen rammet den globale økonomien hardt og hadde stor negativ påvirkning på global handelsflyt og forsyningskjeder. Fallet i handelsvolumene kan på mange måter sammenlignes med fallet gjennom finanskrisen for litt over ti år siden, spesielt med tanke på dybde og hastighet, jf. figuren.

Tatt igjen 2/3 av fallet

Etter å ha steget med nesten åtte og fem prosent sommermånedene juni og juli, har verdenshandelen tatt igjen om lag to tredeler av fallet fra årsskiftet. Oppgangen har kommet i takt med den gradvise gjenåpningen av økonomien. Handelsvolumene er imidlertid seks prosent lavere enn ved inngangen til året, men var på det meste i mai 17 prosent lavere enn handelstallene fra desember. Forbedringen i globale handelsdata ser imidlertid ut til å gå betydelig raskere enn etter finanskrisen.

image

Trygghet

Hvordan kan du skape trygghet i dag og i fremtiden? Hva med barna? Hva om det skjer en ulykke?

Les mer
image

Bevare og utvikle

Hvor mye bør du investere? Hvordan investerer du for fremtiden? Hvordan får du god kvalitet på investeringene?

Les mer
image

Skape

Hva må du sette av for gründervirksomhet? Hvordan kan du frigjøre mer tid? Eller utgjøre en forskjell?

Les mer

Klar til å komme i gang?

Fyll ut skjemaet, så tar vi kontakt med deg raskt.

Kontakt oss

Få innsikten rett i innboksen.

Vi sender deg bare informasjon når vi har noe vi tror er nyttig for deg.

  • Dette feltet er for valideringsformål og skal stå uendret.

Få innsikten rett i innboksen.

Vi sender deg bare informasjon når vi har noe vi tror er nyttig for deg.

  • Dette feltet er for valideringsformål og skal stå uendret.