Kron – investeringer gjort enkelt

Nordmenn har i gjennomsnitt nesten 300 000 kroner stående passivt på konto, der inflasjonen spiser dem opp. Dermed går de glipp av både skattefordeler og mye god avkastning, som i dag er forbeholdt mer velholdne sparere og spesielt interesserte. Sparetjenesten Kron – et datterselskap av Formuesforvaltning – vil hjelpe nordmenn med å sette sparepengene i arbeid.

Kron er en sparetjeneste. Men hva er det? En vanlig bankkonto er også en sparetjeneste, men ikke en særlig god en. I alle fall ikke hvis du ønsker at pengene skal beholde sin verdi, eller vokse. Inflasjon og lave renter fører til at penger satt på en vanlig bankkonto minsker i verdi.

Investering i finansprodukter som aksjefond og rentefond er et mye bedre alternativ. Det har imidlertid vært et vanskelig univers å trenge inn i, en regelrett jungel av ubegripelig finansspråk og kompliserte produkter. Ideelt sett skal meglere geleide ferske investorer hjelpsomt inn i dette, men ofte snakker også meglerne uforståelig finansk, eller enda verre, utnytter investornes uvitenhet til å selge dem dyre og dårlige produkter. Investeringer har rett og slett krevd så mye kunnskap og innsatsvilje at folk flest har holdt seg unna – av mangel på tid eller frykt for å gjøre noe dumt.

God formuesforvaltning til flere, i et språk man forstår

Kron ble startet for to år siden for å gjøre noe med nettopp dette. Vi tok en prat med Øystein Bø, administrerende direktør i Formuesforvaltning, om hvorfor de valgte å starte datterselskapet Kron:

– Da vi startet Formuesforvaltning i år 2000 var målet å tilby kunder med en betydelig investerbar formue helhetlig rådgivning rundt investeringer, skatt, arv og mye mer. Det har vi holdt på med i 18 år. For to år siden så vi at teknologiutviklingen gjorde det mulig å tilby mange av de samme tjenestene for en mye større kundegruppe. Den innsikten ble starten på prosjektet som nå er Kron, forteller Øystein.

Kron ble lansert på tampen av 2017. Utvikling og daglig drift gjøres av et team av teknologer og økonomer, ledet av Joar Hagatun, som før dette var senior porteføljeforvalter i Formuesforvaltning.

– Vi gjorde et bevisst valg om at Kron skulle utvikles og driftes av ganske unge folk, med et eldre og mer erfarent styre i ryggen. Bank og finans får gjerne et litt konservativt og gammelmodig preg, og har en hang til tungt og ubegripelig finansspråk. Vi vil det motsatte med Kron. Sparing gjennom finansielle investeringer er relevant for de aller fleste av oss – vi i Kron skal vise det og gjøre investering begripelig og tilgjengelig for alle. I Kron snakker vi ikke om «volatilitet», vi snakker på godt norsk om at kurser svinger, forteller Joar.

Smart teknologi med mennesker bak

Der Formuesforvaltnings kunder har en investerbar formue på minst fem millioner kroner, kan nær på enhver bli Kron-kunde. Alt som kreves er et minstebeløp på 10 000 kroner.

– Smart utformet og anvendt teknologi gjør det mulig for oss å gi gode investeringsråd til mange, uten at vi trenger en kjempestab for å få det til. Storparten av rådgivningen gjøres gjennom automatikk. Vi spør kundene en håndfull enkle spørsmål, slik at algoritmene våre kan lage en tilpasset investeringsprofil. Vi spør blant annet nye kunder om hva de føler hvis de ser en nyhetsoverskrift hvor det står «BØRSKRAKK». Hvis det gjør at de ikke får sove om natten må vi tilpasse porteføljen deres slik at svingningene blir mindre. For de aller fleste er det jo viktigere å få sove om natten enn noen kroner ekstra i avkastning, sier Joar.

Alt er imidlertid ikke automatisert – kundene kan snakke med autorisert finansrådgiver via chat fra 08.00 til 22.00, syv dager i uken, uten ekstra kostnad. Å bli kunde hos Kron er gratis, men det trekkes et forvaltningsgebyr på mellom 0,2 % og 0,6 % per år, avhengig av kundens valg og behov.

– Vårt mål er å utfordre bransjen ved å tilby faglig solid og personlig tilpasset rådgivning og investering, til en lav pris. I tråd med dette har vi akkurat lansert Norges billigste indeksfondstilbud, som passer for dem som ønsker å få forvaltet pengene sine til så lav kostnad som mulig, sier Joar.

– Siden vi lanserte Kron sent i 2017 har vi fått nærmere 1000 kunder. Vi ser at produktet vårt tas særlig godt imot av de som ikke har tid til å følge med på finansmarkedene på daglig basis, men trenger å få verdiene håndtert på en god måte, av noen som er på deres side, i samme båt som dem, forteller Joar.

– Nordmenn har bare 25 % av de finansielle investeringene svensker har. Vi nordmenn er glade i å investere i bolig, og å sette penger på konto. Faktisk har gjennomsnittsnordmannen nærmere 300 000 kroner på konto, ifølge SSB. Så her er det mye upløyd mark for oss, og store muligheter for bedre avkastning for nordmenn med penger på konto.

Skatteeffektiv sparing

De siste par årene har endringer i skattelovgivningen bydd på et par viktige nye muligheter for sparere, nemlig aksjesparekonto (ASK) og individuell pensjonssparing (IPS). Kontotypene som fantes før ASK og IPS tvang deg til å betale skatt på investeringenes avkastning det samme året som avkastningen ble opptjent. Med ASK og IPS betaler du imidlertid først skatt på avkastningen når du tar pengene ut av kontoen, som kan være mange år eller tiår fram i tid. Det kan du tjene godt på, ved at pengene du ellers måtte ha brukt til å betale skatt hvert år, får stå investert på kontoen og tjene opp ekstra avkastning.

– Med Kron sparer du automatisk på mest mulig skatteeffektiv måte, ved hjelp av ASK og IPS. Du trenger ikke lære deg opp om regelverket for de forskjellige kontoene, eller knote rundt i kompliserte menyer, det skjer av seg selv.

Les mer om Kron på deres nettsider, eller test ut deres app for iOS-telefoner.


Få innsikten rett i innboksen

Få inspirasjon, kunnskap og hold deg oppdatert. Registrer deg for informasjon på e-post i dag! Vi sender deg kun informasjon når vi har noe vi tror er nyttig for deg, og du kan melde deg av når som helst.

  • Dette feltet er for valideringsformål og skal stå uendret.