Oppstartsfondet Antler jakter flere hundre nordiske gründere

Skrevet av Caroline Lundh

Oppstartsfondet Antler jakter på den neste store nordiske teknologistjernen. – Vi ønsker å gi eksepsjonelle enkeltpersoner de ressursene de trenger for å realisere sine drømmer, bygge store selskaper og påvirke verden positivt, sier grunnlegger og administrerende direktør Magnus Grimeland. Formue investerer nå i Antlers siste nordiske fond, Antler Nordic II.   

Formue tar inn Antler som ny forvalter i Private Equity-løsningene ved å investere ti millioner euro i forvalterens andre nordiske fond. Antler kaller seg en “Day Zero Investor”, og er en blanding mellom et risikokapitalselskap og en “fødselshjelper” for gründere. Det første nordiske fondet, som ble lansert i 2021, hentet inn 36 millioner dollar. Fondet er i dag investert i 144 nordiske tidligfaseselskaper. I det andre nordiske fondet, som Formues kunder er med i, skal det totalt hentes inn 150 millioner euro som skal investeres i nordiske gründere særlig innenfor grønn teknologi. Det kan gi flere hundre entreprenører mulighet til å utvikle selskaper i Norden som kan påvirke planeten positivt. 

-Vi ønsker å gi eksepsjonelle enkeltpersoner de ressursene de trenger for å realisere drømmene sine, bygge store selskaper og påvirke verden positiv, sier grunnlegger og administrerende direktør Magnus Grimeland. 

Bidrar til mangfold og grønn omstilling

Magnus Grimeland vokste opp på landsbygda i Sande i Vestfold og drømte allerede som tolvåring om å studere ved United World College – en internasjonal utdanningsinstitusjon med skoler over hele verden. Som 16-åring realiserte Magnus drømmen ved en av de eldste og mest kjente UWC-skolene. Der var han omgitt av mange som ønsket å gjøre verden til et bedre sted. Det han ikke visste da var at han selv, bare noen år senere, skulle jobbe med akkurat det. Som grunnlegger og leder av Antler gir han unike personer unike muligheter til å skape fremtidens selskaper, samtidig som han fremmer mangfold blant entreprenører. Globalt sett går bare 1,8 prosent av risikokapitalen til kvinnelige gründere, mens Antler har rundt 30 prosent av teamene  minst en kvinnelig gründer.  De inkluderer også gründere med ulik bakgrunn og erfaring, noe som resulterer i en svært mangfoldig gruppe gründere. 

Fra college til Harvard – via spesialflåten 

Veien fra drømmeskolen til Antler var aldri åpenbar. Ifølge Magnus ble den heller formet av muligheter som skapte nye muligheter. 

Han forteller hvordan han etter videregående ble tatt opp i den norske marinen og valgt ut til spesialstyrken Norwegian Naval Special Forces. Tiden i militæret førte ham til Harvard University, der han studerte sammen med Mark Zuckerberg, grunnlegger, styreleder og administrerende direktør i Meta (tidligere Facebook), og andre fremtredende navn. Magnus hoppet ikke på Facebook-toget, men tiden på Harvard vekket interessen for tech- og vekstselskaper.  

-Det var en æra preget av hendelser som Intels fremgang, internett-boomen og den såkalte dotcom-boblen i USA, og venturekapitalselskapene spilte en sentral rolle i finansieringen av mange nye teknologiselskaper. 

Bygget fra bunnen av – via McKinsey 

Og teknologi ble neste skritt. Etter Harvard ventet rollen som juniorpartner i McKinsey & Co., der han jobbet med noen av de mest kjente teknologiselskapene i Nord-Amerika, Europa og Asia. Her fikk han muligheten til å anvende det han hadde lært, og interessen for teknologi- og vekstselskaper vokste til et ønske å gjøre noe globalt. 

På slutten av sin karriere i McKinsey startet han Zalora, som ble en e-handelsgigant innen mote i Sørøst-Asia. Han bygde opp selskapet fra bunnen av og solgte det til det multinasjonale selskapet Global Fashion Group (GFG) i 2015. 

Startet e-handelsgigant. Magnus bygget opp Zalora til en e-handelsgigant i Sør-øst Asia

Fjerner hindringer for gründere 

Nå ønsket Magnus å gjøre noe helt annet – og i 2017 så den globale «oppstartshuben» og risikokapitalselskapet Antler dagens lys i Singapore. Året etter etablerte Antler seg i Stockholm, og derfra investeres det iblant annet annet fintech, femtech og foodtech. 

I dag er Antler den mest aktive tidligfase-investoren i Norden og globalt. Selskapet er lokalisert på 27 steder i seks kontinenter. Deres totale portefølje inkluderer over 900 porteføljeselskaper med en samlet verdi på 3,7 milliarder amerikanske dollar og rundt 5600 gründere fra mer enn ulike 145 nasjonaliteter. Blant de svenske selskapene som har blitt hjulpet av Antler, finner vi blant annet DigIP, Traxlo, Hypertype og Buddywise. 

Nøkkeltall fra Antler

Ikke en vanlig investor 

Magnus forteller hvordan Antler starter reisen med gründerne før de har et selskap og i mange tilfeller ingen klar idè om hva de ønsker å starte. 

– Mange risikokapitalselskaper investerer i eksisterende selskaper, noe som er en god strategi. Men det som gjør Antler unikt, er at vi er med fra begynnelsen av. Vi ønsker å finne de som har det vi kaller “grit”, de mest lidenskapelige med sterk drivkraft – kanskje kommer de til oss med en forretningsidé, kanskje har de verken en forretningsidé eller med-gründer. 

Stimulerer gründerskap over hele verden 

For å finne de rette menneskene har Antler satt opp 27 gründerprogrammer verden rundt. I fjor søkte totalt 10 000 seg til ett av Antlers gründerprogrammer globalt. I første kvartal i år mottok de mer enn 26.000 søkander. Antler tilbyr rundt 150 og 200 gründere plass i hvert av programmene. Disse får finansiering, veiledning, og tilgang til Antlers brede nettverk av rådgivere og eksperter over hele verden i to til tre måneder. Etter tolv uker må deltakerne presentere en idé for Antler. 

-I løpet av denne første perioden jobber vi sammen med deltakerne for å finne gode med-gründere, sikre at de løser et reelt problem, og at de har en solid forretningsstruktur. Når et selskap allerede er etablert, er det vanskelig å be gründerne bruke to til tre måneder på å jobbe med oss før vi investerer, sier han. 

Trangt nåløye 

Er pitchen vellykket, kjøper Antler seg inn i selskapet med en andel på ti prosent. I tillegg får gründerne hjelp med å komme ut på markedet, finne sine første kunder, ansette personale og skaffe mer kapital.  

-På denne måten sprer vi risikoen og investerer i de aller beste gründerne, de beste 1 prosentene. Vi støtter dem med startkapital, og de beste av disse selskapene igjen, de beste 1 prosentene, får mer kapital i runde to og tre, sier Magnus. 

-En betydelig del av kapitalen reserveres deretter for å ytterligere investere i de beste 20 til 30 prosentene av denne 1 prosenten. På denne måten fokuserer vi kapitalen på de selskapene som skiller seg mest ut i porteføljen. 

Han sier det går mellom tre og tolv måneder før porteføljeselskapene må hente mer kapital etter den første runden.  

-Det er da vi ser en økning i verdien av våre første investeringer, men det kan ta fire til åtte år før vi ser de virkelig store suksessene, og det er derfor det er så viktig å skape momentum tidlig i prosessen. Hvis du ikke kan få ting til å rulle fra starten av, blir det mye vanskeligere. 

Formues kunder investerer i nordiske gründere 

I Norden er interessen for Antlers gründerprogram svært høy. Antler kjører to gründerprogrammer i året, som til sammen har hatt rundt 5000 søkere. Rundt 160 personer får tilbud om å delta i hvert av programmene som kjøres parallelt i Oslo, Stockholm, København og Helsinki. Etter tre måneder investerer Antler i rundt 20 selskaper i hvert program. 

-Antler har utviklet seg til å bli en av de mest strukturerte tidlige fase-investorene i verden på kort tid. Det blir spennende å se dem utvikle de neste store globale veksteventyrene med utgangspunkt i Norden, sier Jan Nylund, ansvarlig for Private Equity i Formue. 

– Mange av de større problemene som ofte kalles ‘impact’ er områder der nordiske gründere er spesielt sterke og kan bygge selskaper med globalt potensial, sier Magnus. 

Fremmer nordisk gründerskap 

For å støtte de nordiske gründerne som deltar i programmene, har Antler et team på 30 personer som jobber med investeringer i Norden, partnere i Sverige, Norge og Danmark og over 100 rådgivere som er eksperter innen ulike bransjer. 

-I tillegg til kjerne-teamet jobber vi med venture-partnere som tidligere har bygget vellykkede selskaper i regionen. Alle i teamet har en investeringsrolle der de sammen søker etter gründere å støtte og bestemmer hvilke prosjekter vi skal støtte. Vi søker vanligvis etter de med erfaring med å starte selskaper, men det kan være unntak, sier Magnus. 

Investorene får mulighet til å investere i løsninger 

Antlers modell gir mulighet til å investere i et stort antall selskaper pr. fond, og forvalteren kommer tidlig inn i selskapene til en attraktiv pris. Det gir mulighet for god avkastning samtidig som investorene i fondene får muligheten til å støtte fremtidige gründere som prøver å løse noen av verdens største utfordringer. 

– Antlers investeringsfokus og strategi ligger innenfor områder som har stor betydning for samfunnet, inkludert bærekraft, klima, helse og utdanning, sier Magnus. 

Rundt 75 prosent av selskapene i porteføljen jobber med mål om sosial bærekraft, og nesten 39 prosent jobber med løsninger for klimaendringer. Denne tilnærmingen går ut over bare økonomisk avkastning og bidrar til å løse noen av verdens største utfordringer. 

Norden er attraktivt 

Magnus er sikker på at noen av fremtidens største selskaper er under utvikling akkurat nå, kanskje gjennom Antlers globale eller nordiske programmer. Han påpeker at dagens 500 største selskaper globalt i gjennomsnitt bare er 16 år gamle, og at de største selskapene om 50 år sannsynligvis vil være forskjellige fra dagens.  

-Antler ser frem til å være en del av denne utviklingen og støtte innovative løsninger på områder som avansert kunstig intelligens, energi og transportindustri. I Norden er vår plan de kommende tre til fire årene å identifisere og støtte de mest lovende entreprenørene i regionen, tiltrekke oss de beste entreprenørene fra hele verden og fortsette å investere i de beste 1 prosentene av disse, sier Magnus. 

Han mener Norden er et attraktivt sted for gründervirksomhet, og sier det er vanlig at selskaper fra USA og andre deler av Europa samarbeider med nordiske gründere når de ekspanderer internasjonalt. Han mener at det er avgjørende for Norden å tiltrekke seg talenter både nasjonalt og internasjonalt for å skape vellykkede selskaper.  

Tror på suksess

Jan Nylund har stor tro at Antler vil lykkes med sin strategi. 

-Kombinasjonen av et sterkt oppstarts-miljø i Norden og Antlers unike tilnærming og globale nettverk gir gode muligheter for oss til å delta tidlig i fremtidige suksesshistorier i regionen, sier Jan og legger til: 

 – Vi har sett etter en investeringsmulighet med bredt mangfold og i rasktvoksende tidligfase tek-selskaper. Det blir spennende å følge med på hvordan Antler bidrar til å utvikle fremtidens teknologiselskaper i Norden og hvilke positive ringvirkninger deres tilnærming får for mangfoldet blant nordiske gründere. 

Kontakt oss